Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål ang. strafrente fra SKAT

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man betaler sin restskat inden 1-7 betaler man kun almindelig rente og venter man, kommer der strafrente på. Mit spørgsmål går på, om strafrenten kun lægges ovenpå fra den 1-7 og frem, eller om den også bliver lagt på i perioden fra 1-1 til 1-7.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Det er jo restskat fra 1/1 da man jo skal betale under året

Man skal ha selvangivet med udvidet selvangivelse inden 1/7 - men skatten skal være betalt under virksomhedsåret - f.eks 2012 drift - der skal skatten være betalt under 2012 og så snart man er i 2013 får man dag til dag rente og om du vil strafrente som så er mindre det første halvår end det sidste - og som der ikke er fradrag for

Måden at undgå det er at forskudsregistrere så man får betalt løbende, ved at ændre forskud løbende om man ser ændringer - eller lave frivillig indbetaling inden årets udgang - men når skat kender til virksomhedens tidl. indtægt vil de også selv forskudsregistrere

fordelen ved at forskudsregistrere er, at man slipper renten OG nok så vigtigt - man slipper for en grim overraskelse når man selvangiver og ligger bagefter med skatten

som jeg ser det er det 2,7% 1/1-30/6 og derefter 4,7% men hæng mig ikke op på procenterne

vh

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 22:10

fordelen ved at forskudsregistrere er, at man slipper renten

Nu er 2,7 % jo en ganske fin rente, også selvom den ikke kan fradrages Smile

Cookie:
som jeg ser det er det 2,7% 1/1-30/6 og derefter 4,7% men hæng mig ikke op på procenterne

Det er her jeg er lidt i tvivl, for jeg læser det også som at den højere rente først er fra 1-7, men de beløb, der er vist som eksempler, indikerer noget andet.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Nicolaj

Hvis der betales inden den 2. juli 2013 så er det dag-til-dag renten, d.v.s. 2,7 % p.a.

Hvis der afventes med betaling til efter den 2. juli 2013, så indtræder der et procenttillæg på 4,7% i stedet for, som beregnes af den samlede restskat.

Se dette link, hvor du kan sammenligne forskellen på betalingerne

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817316&chk=205921

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

Nicolaj Thomasen:
Nu er 2,7 % jo en ganske fin rente, også selvom den ikke kan fradrages Smile
ja holdt op mod mange lån er den selv om det jo skal holdes op mod ½ år de 2,7 - nemlig 31/12 til 30/6, men du skal nu ikke i virksomheden gøre det en vane at tage dine lån via skat vil jeg mene - man har faktisk pligt til at forskudsregistrere, men jo ikke for at ramme ret hver gang - men ja jeg forstår heller ikke regneeksemplerne

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:58

Så svært er det heller ikkeStick out tongue

Restskat kr. 1.000

Betaling 30. juni 2013 - 1.000 *2,7% delt med 360 dage ganget med 180 dage = kr. 13,50

Betaling efter 2. juli 2013 - 1.000 * 4,7% = kr. 47,00

Kræver vel kun en god lommeregner og lidt procentregning og nogle rentedageCool

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11

Tonny Skov Pedersen:
Betaling 30. juni 2013 - 1.000 *2,7% delt med 360 dage ganget med 180 dage = kr. 13,50
ja den var let - fangede jeg også Smile - men de 4,7% = 47 kr ja - den kan jeg også fange - MEN - for hvilken periode - Er det helt enkelt at man ved betaling 30/6 altid kommer af med rente for ½ år - OG - ved betaling efter 1/7 (2/7 som du skriver) altid kommer af med 4,7% for et helt år - uanset man betaler 2/7 eller 31/12? Jeg troede det var dag til dag rente?

Se det står ikke på min lommeregner, og jeg har vendt den og set på bagsiden og der står kun noget med volt Stick out tongue - Det står sikkert et sted på nettet - men nix jeg har ikke fanget det

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:25

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:
ja den var let - fangede jeg også Smile - men de 4,7% = 47 kr ja - den kan jeg også fange - MEN - for hvilken periode - Er det helt enkelt at man ved betaling 30/6 altid kommer af med rente for ½ år - OG - ved betaling efter 1/7 (2/7 som du skriver) altid kommer af med 4,7% for et helt år - uanset man betaler 2/7 eller 31/12? Jeg troede det var dag til dag rente?

Se det står ikke på min lommeregner, og jeg har vendt den og set på bagsiden og der står kun noget med volt Stick out tongue - Det står sikkert et sted på nettet - men nix jeg har ikke fanget det

vh

Det fremgår af mit tidligere link

Dag-til-dag rente til 1/7 - Efter denne dag et fast procenttillæg på 4,7% og betaling senere eller indregning i næste års forskudsskat.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31

Tonny Skov Pedersen:

Dag-til-dag rente til 1/7 - Efter denne dag et fast procenttillæg på 4,7% og betaling senere eller indregning i næste års forskudsskat.

thanks - sjovt princip - så skal man jo være fjumset for ikke at trække den til 30/12 Smile og som trådstarter var inde på, begge dele 2,7% for op til halvår eller 4,7% for helår konkurrerer jo faktisk ganske pænt med mange kassekreditter, selv om vi tager skattefradraget med. Jeg troede tanken var, at det ikke skulle være bedre end at trække på kassekreditten. Nå man lærer så længe man lever så tak

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:57

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:

thanks - sjovt princip - så skal man jo være fjumset for ikke at trække den til 30/12 Smile og som trådstarter var inde på, begge dele 2,7% for op til halvår eller 4,7% for helår konkurrerer jo faktisk ganske pænt med mange kassekreditter, selv om vi tager skattefradraget med. Jeg troede tanken var, at det ikke skulle være bedre end at trække på kassekreditten. Nå man lærer så længe man lever så tak

vh

Ikke forstået!

Hvis du ikke betaler restskatten inden den 1/7, så vil procenttilægget være næsten 4 gange højere end renten.

Herudover vil du modtage en opkrævning i 3 rater af den restskat, som overstiger ca. kr. 19.300, og de anførte kr. 19.300 indregnes automatisk i forskudsskatten til næste år.

Der er ikke nogen valgfrihed med betalingen af restskatten.

M.h.t. rentesatsen så er en rente på 2,7% rimelig set i relation til de fleste kassekreditrenter, men ellers er det forholdsvis dyrt, hvorfor det kun kan anbefales at betale en restskat senest den 30/12 for det aktuelle indkomstår (sidste bankdag).

En rente på 4,7% er derimod meget dyr og reelt dyrere end mange kassekreditrenter.

Renter på restskatten er, som også nævnt tidligere, ikke fradragsberettiget, hvorfor det ved beskatning i over topskattegrænsen bliver endnu dyrere at betale restskat for sent.

Tonny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)