Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri telefon - bogføring og SKAT

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære hjælpsome Aminoer,

det blev spurgt før, men jeg forstår det desværre ikke :-(.

Først og fremmest: jeg har en enkeltmand virksomhed hvor jeg bruger min tidligere PRIVAT telefon også erhvervsmæssig. Jeg har købt mobilen privat og har ikke tegnet abonnement (har ikke smartphone og bruger den sagtens så lidt at det ikke ville betale sig :-)).

Spørgsmålet: Er det nu en privat telefon der bruges erhvervsmæssig eller en firmatelefon, der bruges privat. Jeg har fastnet i mit kontor.

Mine udgifter til telefoni (fastnet, mobil) ligger under 2500 ... Men det er Skat ligeglad med?

Hvis det efter Skattens forstånd er en firmatelefon: hvordan bogfører jeg det? Eller bliver det overhoved bogført?

Jeg forstår heller ikke Skats eksempel:

"Eksempel

Du har fri telefon til rådighed hele året, dvs. du skal oplyse 2.500 kr. i rubrik 462

I resultat af virksomhed (rubrik 111 eller 112) medtager du værdien af fri telefon minus din egen rabat 2.500 kr. - 625 kr. = 1.875 kr."

Ifølge en anden tråd til temaet forstår jeg det sådant, at jeg tager mit resultat, lægge 1875 kr. ovenpå (men ikke i min bogføring) og laver en kommentar til 111? Eller???

MEGET taknemmelig til oplysninger og for hjælp!

Mange hilsner

Iris

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43

med et forbrug under 2500 kr om året ville jeg bare betale telefon omkostninger privat - så er der intet skat i det. Kan du via samtale spec vise, at du har brugt den til en dyr firmasamtale - lad os sige du skulle ringe 20 min til USA, så kan du lade firmaet betale den helt konkrete pris til dig, men i alle fald, da du jo kun sparer skatten og skal rode med at dele momsen i privat og firmadel - og i stedet skal lægge 2.500 kr på indtægten, så er det ikke en forretning

Bare betal den telefonomk privat og så er der intet skat i det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 22:11

Mange tak for hurtig svar!

Hilsen

Iris

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:33

med et forbrug under 2500 kr om året ville jeg bare betale telefon omkostninger privat - så er der intet skat i det. Kan du via samtale spec vise, at du har brugt den til en dyr firmasamtale - lad os sige du skulle ringe 20 min til USA, så kan du lade firmaet betale den helt konkrete pris til dig, men i alle fald, da du jo kun sparer skatten og skal rode med at dele momsen i privat og firmadel - og i stedet skal lægge 2.500 kr på indtægten, så er det ikke en forretning

Bare betal den telefonomk privat og så er der intet skat i det

vh

Det afhænger vel af hvor meget under de kr. 2.500 du ligger. Den reelle udgift afhænger af din skatteprocent, men som tænkt eksempel med en beskatning på 50 % vil din udgift reelt set kun være kr. 1.250 svarende til ca. kr. 104 pr. måned!

Lig dertil at du samtidig kan have privat benyttelse af internet og arbejds computer, så er der ikke mange telefon abbonementer eller lign. som kan argumentere imod at lade sig beskatte.

/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cef:
Det afhænger vel af hvor meget under de kr. 2.500 du ligger. Den reelle udgift afhænger af din skatteprocent, men som tænkt eksempel med en beskatning på 50 % vil din udgift reelt set kun være kr. 1.250 svarende til ca. kr. 104 pr. måned!

ikke rigtig enig. For det første er skatte procenten nok 44% for de fleste uden topskat MEN - problemet er jo, at hun stadigt selv skal betale omkostningen ved abonnementet - Jeg er helt enig I det, hvis det er en fremmed arbejdsgiver der tilbyder det, men hun skal jo, hvis vi siger de 2.500 kr - betale dem fra sin virksomhed - penge hun så ikke kan få i løn - men ja hun sparer skat på ca 44% af det = 1100 kr - og så skal hun selv lægge 2.500 kr fiktivt til sin indtægt = 1100 kr. Det er der vel ikke megen besparelse i?

Det som ud over det kan hentes er moms af firmadelen - lad os lege 50/50  - ja så er det 250 kr der kan hentes, så abonnementet skal koster op mod de 2.500 kr hvis det skal kunne betale sig at rode med at køre det via firma og rode med skat ved siden af. Måske 2000 kr er mere korrekt, men med de 149 kr som mange giver med 6 timers tale og en god den fri data = 1.788 kr inkl.moms - der skal man takke ja hvis det er en fremmed arbejdsgiver og nej hvis man selv skal betale i egen virksomhed ud over tage de 2500 til skat

Cef:
Lig dertil at du samtidig kan have privat benyttelse af internet og arbejds computer

Det kan man da også uden at rode telefonen ind - bare tag internet og computer ind over, for det har jo intet med multimedie skat at gøre mere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 23:40

Hej,

mange tak til jer to. Jeg kan godt se, at der er en del at tage hensyn til og det er meget godt at vide og have kendskab til! I mit tilfælde er det dog nemmest at jeg betaler bare privat. Mit fastnet er i mit kontor (ikke hjemmekontor), der er altså kun tale om mobiltelefonen - og jeg er en mobil-dinosaur :-).

Tak igen for hjælpen!

Iris

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)