Kære hjælpsome Aminoer, det blev spurgt før, men jeg forstår det desværre ikke :-(. Først og fremmest: jeg har en enkeltmand virksomhed hvor jeg bruger min tidligere PRIVAT telefon også erhvervsmæssig. Jeg har købt mobilen privat og har ikke tegnet abonnement (har ikke smartphone og bruger den sagtens så lidt at det ikke ville betale sig :-)). Spørgsmålet: Er det nu en privat telefon der bruges erhvervsmæssig eller en firmatelefon, der bruges privat. Jeg har fastnet i mit kontor. Mine udgifter til telefoni (fastnet, mobil) ligger under 2500 ... Men det er Skat ligeglad med? Hvis det efter Skattens forstånd er en firmatelefon: hvordan bogfører jeg det? Eller bliver det overhoved bogført? Jeg forstår heller ikke Skats eksempel: "Eksempel Du har fri telefon til rådighed hele året, dvs. du skal oplyse 2.500 kr. i rubrik 462 I resultat af virksomhed (rubrik 111 eller 112) medtager du værdien af fri telefon minus din egen rabat 2.500 kr. - 625 kr. = 1.875 kr." Ifølge en anden tråd til temaet forstår jeg det sådant, at jeg tager mit resultat, lægge 1875 kr. ovenpå (men ikke i min bogføring) og laver en kommentar til 111? Eller??? MEGET taknemmelig til oplysninger og for hjælp! Mange hilsner Iris |
med et forbrug under 2500 kr om året ville jeg bare betale telefon omkostninger privat - så er der intet skat i det. Kan du via samtale spec vise, at du har brugt den til en dyr firmasamtale - lad os sige du skulle ringe 20 min til USA, så kan du lade firmaet betale den helt konkrete pris til dig, men i alle fald, da du jo kun sparer skatten og skal rode med at dele momsen i privat og firmadel - og i stedet skal lægge 2.500 kr på indtægten, så er det ikke en forretning
Bare betal den telefonomk privat og så er der intet skat i det
vh