Hej Aminoer, Jeg er under udannelse og har planer om at oprette enkeltmandsvirksomhed som jeg agter at køre under virksomhedsordningen da jeg ellers kommer til at tjene for meget imens jeg er på SU. Jeg har brugt lang tid på at sætte mig ind i hvad virksomhedsordningen er og hvordan det fungerer, men præcis hvordan man kommer igang med det synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde noget information omkring. Skal man angive hvordan man vil have beskattet overskudet når man opretter virksomheden eller skal man bare oprette en virksomheden og på et senere tidspunkt bestemme sig for om det skal beskattes som personlig indkomst eller under VSO? Grunden til at jeg spørger er at jeg er bange for på en eller anden måde at komme i "klemme" og derved miste min SU da det vil ødelægge min øonomi. Jeg håber der er nogle kloge mennesker her inde der kan udybe det lidt. |
Du skal starte virksomhed og kan vente med at bestemme VSO til året er slut MEN - du skal føre dit regnskab så det er let for en der skal hjælpe dig, med at lave regnskab og selvangivelse for VSO - så alt privat og firma er separeret hele vejen. Du skal regne med at skulle ha hjælp til VSO men søg en økonomikmand f.eks via www.agera.dk hvor du kan få 3 gratis tilbud - på en der lige vil sætte dig korrekt i gang med konti og bank og forståelse, og nok til slut, hjælpe med regnskab og skat. Du kan tabe meget på at gå galt i byen
Selv det at STARTE PERSONLIG VIRKSOMHED læser du i linket og her om VSO
Skulle du så ikke ha så meget i overskud at det går ud over din SU til sin tid - så kan du vælge at lade være med at bruge VSO og klare ting lettere selv
vh