Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til FTP oplysninger?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære alle,

Jeg står overfor en klassisk konflikt ang. hvem der har rettighederne til FTP oplysningerne til en hostingløsning.

Denne med en lille tvist:

Kunden har haft sin hjemmeside hostet gennem en "privat" udbyder gennem de seneste par år og i takt med at ydelsen er blevet dyrere ønsket at flytte sin side til en anden udbyder.

Kunden modtager en faktura - med overskriften "forsinket faktura" på en hosting periode fra oktober 2012 til september 2013 - faktureret d. 3/6 2013 (betalingsfrist 11/6 2013) samtidig med at hostingen er steget. Kunder beder om en udspecificeret aftaleoversigt og får det svar at hvis der ikke betales lukkes der for hostingen. Kunden modtager en sms på dagen hvor fakturaen frafalder om at der nu vil blive lukket og det bliver der.

Kunden ønsker at flytte sin hjemmeside til anden udbyder med kan ikke få oplyst FTP oplysningerne. Hvem har egentlig retten til dem?

Der foreligger ikke yderligere aftaler med den eksisterende udbyder om bindinger, opsigelse eller andet.

Problematikken er ikke ny - men jeg er nysgerrig på hvordan landet egentlig ligger?

Er der nogle der har erfaring på dette område?

Hilsen Julie

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange svindelfirmaer der benytter denne metode, hvis han er blevet lovet en hjemmeside befinder de sig jo lidt en gråzone. - ved lige netop at nægte ham adgang. 

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis kunden ikke har adgang til FTP, og det ikke står i deres kontrakt. Ja, så er der ikke noget at gøre.

Flere firmaer tager ligeledes flere tusinde for at sende ens hostede filer (hvis det overhovedet kan lade sig gøre - mange hostede løsninger tillader ikke det).

Er det en statisk side? I så fald kan man bruge værktøjer som SiteSucker til at hente alt indhold på siden, og derved have noget at lægge op på en ny server. Dette vil højst sandsynligt være den eneste mulighed.

Hvis man ikke har kontrakt på noget, så har man desværre typisk heller ikke ret til noget Smile

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu vil jeg ikke hænge nogle firmaer ud, men problemet er når de lover en gratis hjemmeside hvis man betaler for 1 års hosting (ofte meget dyrt). - det vil sige du har modtaget en gratis hjemmeside, og burde i sagens natur også have rettighed til kilden.

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja desværre - kunden har fået lavet sin hjemmeside af udbyderen for mange år siden og den er betalt som en isoleret ydelse - så det er udelukkende hosting de seneste par år.

Men kan udbyderen nægte at udleverer FTP oplysningerne?

Hilsen Julie

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svar ;-)

Jeg tænker bare rettigheds mæssigt er det at hoste vel lige som at leje et værelse: udløber aftalen skal nøglerne afleveres?

Og at udbyderen så i dette tilfælde først sender en faktura 1/2 år forsinket, kan vil ikke være kundens problem?

Hilsen Julie

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Vintersborg:
Og at udbyderen så i dette tilfælde først sender en faktura 1/2 år forsinket, kan vil ikke være kundens problem?

Har kunden rykket for at modtage fakturaen? Eller skal kunden bare betale fakturaen når den kommer. Der kan være noget med at udbyderen har ventet for længe men generelt skal man betale for den ydelse man får og den pris der er aftalt.

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden har ikke rykket - udbyderen har sendt en "Forsinket faktura" og det er først her kunden reagerer.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vintersborg:

Kunden har ikke rykket - udbyderen har sendt en "Forsinket faktura" og det er først her kunden reagerer.

Lukningen er måske gået hurtigt men ellers er det efter bogen. Når kunden betaler så kan data udleveres.

Tilmeldt 29. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Også når fakturerings perioden er fremadrettet?

Er med på gråzonen når faktureringen er et 1/2 år forsinket - men når der ikke er nogen binding m.m. er aftalen vel ophørt og oplysningerne kan frigives eller hvad?

Hvis kunden betaler binder hun sig jo for et ekstra år - er det det der skal til for at hun kan få oplysningerne?

Hilsen Julie

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)