Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min enkeltmandsvirksomhed låne penge ud?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt er det fint med díne link, men det kræver vel reelt abonnement hos Karnov...

Ha! Havde ikke tænkt over den var lagt op imod Karnov... Var en copy-paste fra en anden sag jeg sad med tidligere på året. Den primære vurdering skal vel ligges til om der er tale om et aktiv, som anses for normalt i virksomhedens drift. Dette er kun tilfældet for udlån, såfremt man driver aktiv virksomhed med udlån: JV c.c.5.2.2.4 - http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_5_2_2_4.htm

Hvis du tager den omvendte betragtning og ligger den til PSL (forudsat personlig virksomhed), så er der vel tale om beskattede private midler og udlånet vil være personligt uanset hvad.

Ligger du det til et selskab, hedder argumentationen istedet at det skal være markedsmæssige vilkår dvs. renten skal højnes til de 4-5% + diskonto for, at du netop kommer uden om en betragtning om privat disposition. Yderligere er der så igen en betragtning omkring hvor "tæt" i familiekredsen personen er, ellers kan man jo komme til og hoste aktionærlån.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:04

Cef:

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt er det fint med díne link, men det kræver vel reelt abonnement hos Karnov...

Ha! Havde ikke tænkt over den var lagt op imod Karnov... Var en copy-paste fra en anden sag jeg sad med tidligere på året. Den primære vurdering skal vel ligges til om der er tale om et aktiv, som anses for normalt i virksomhedens drift. Dette er kun tilfældet for udlån, såfremt man driver aktiv virksomhed med udlån: JV c.c.5.2.2.4 - http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_5_2_2_4.htm

Hvis du tager den omvendte betragtning og ligger den til PSL (forudsat personlig virksomhed), så er der vel tale om beskattede private midler og udlånet vil være personligt uanset hvad.

Ligger du det til et selskab, hedder argumentationen istedet at det skal være markedsmæssige vilkår dvs. renten skal højnes til de 4-5% + diskonto for, at du netop kommer uden om en betragtning om privat disposition. Yderligere er der så igen en betragtning omkring hvor "tæt" i familiekredsen personen er, ellers kan man jo komme til og hoste aktionærlån.

Ja, den med Karnov tænkte jeg godt på var tilfældet.

Iøvrigt er jeg ikke uenig i dine henvisninger, når vi taler om Virksomhedsskattelovens bestemmelser, men praksis er så ofte en anden, idet jeg eks. har oplevet, at SKAT godkendte et større tilgodehavende i en enkeltmandsvirksomhed beskattet efter VSL, hvor tilgodehavendet var i ejerens eneanpartshaverselskab.

Enkeltmandsvirksomheden fortsatte over en årrække med almindelige driftsmæssige aktiviteter, detailhandel, og fik afviklet sit tilgodehavende i selskabet løbende.

Dette var for mig på dette tidspunkt overraskende, men det var jo en klar en fordel for kundenCool

Når man nærlæser dit link, så er det absolut ikke klart, hvor grænsen går mellem et såkaldt privat udlån til nære familiemedlemmer eller et såkaldt periodisk lån, som netop kan indgå i Virksomhedsskatteordningen.

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:02

Statsautoriseret revisor - København

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)