Der er som sagt mange ting at tage højde for.
Spørgsmål jeg typisk stiller:
-Hvad kommer du med?
Skal investoren betale 1 million til din løn, så er det useriøst. Kommer du med 600 timers gratis arbejdskraft (600 timer * x? i timeløn = 180K - 900k)?
Husk på at hvis du kun har ideén, så er du ringe stillet. Kommer du med special kompetencer indenfor markedet? Er du en dokumenteret super iværksætter?
hvis vi fortsætter i din Twitter terminologi som Jesper pointerede (han er ikke en klaphat, men jeg tror ikke du forstod hans analogi) hvis di kom og sagde "Hey,Jeg har en ide til et site hvor bruger kan logge på og skrive 160 tegn!!", du ville prøve at forklare at det var fremtiden, men det ville være svært at få investorer. Hvis du derimod havde sagt "jeg kan lave det, men jeg mangler pengene til hardwaren" så havde mulighederne været bedre.
-Kan du sælge ideén?
Kan du med 5 slides få en investor til at forstå der er et marked for det? De fleste geniale ideer er meget simple, men du skal sælge ideen. Hvordan ville du sølge twitter, Facebook, minecraft...
Kan ideen kopieres?
Den her er der mange der er faldet på! Selvfølgelig kan twitter og Facebook kopieres men de nåede at blive så store inden folk vidste hvad der skete. Mange ideer er blevet kopieret og udviklet til noget langt bedre. Der er så mange udviklere på nettet nu der holder øje med hvad der sker, og er klar til at udvikle videre.
Håber at det kan give lidt inspiration. Held og lykke.