Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp! tilbageførsel af valutakursdifferencer i e-conomic

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Undskyld det bliver lidt langt.

Jeg har lavet totalt ged i et enkelt bilag (der er i USD). Det er pga. at e-conomic brugergrænseflade har deciderede fejl der gør at den meget nemt kommer til at bruge dens egen dagskurs istedet for den man indtastede.

Den forkerte kurs er blevet brugt og nu er der lavet Valutakursdifference med debit konto 6800 og kredit konto 4481.

Når der er lavet valutakursdifference så kan man ikke bare klikke 'Tilbagefør', den mulighed findes ikke.

For at gøre det hele meget værre så har jeg manuelt lavet tilbageførsel og her gik der OGSÅ ged i kursen. Arghhh. 

Summa sumarum, der er nu 26 posteringer og fejl i det hele Crying 

Hvordan tilbagefører jeg de her Valutakursdifferencer? 

De figurerer jo både på konto 6800 og konto 4481 og konto 38 (kreditor). Men det er ko kun 3 konti, hvilken konto mangler jeg? Hvis jeg blot laver finansbilag med konti 6800/4481 så er det jo stadig forkert på kreditorkontoen 38 så hvordan krediterer jeg den?

Jeg tænker at lave en ny kreditorindbetaling, men er der nogen der kan forklare hvad præcist der sker når man gør det? Altså, konto 6800 krediteres, bankkonto debiteres, kreditorkonto krediteres og hvad så mere?

På forhånd tak!

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:10

Hej,

En smule svært når man ikke kan se problemet foran sig. Men vi prøver...

Du har fået en faktura fra din kreditor 38. Den har du posteret og den bogføres til den kurs der er på dagen for udstedelsen af den.

Den dag du betaler fakturaen laver systemet automatisk en valutakursdifference (enten gevinst eller tab). Det er helt normalt. 

Hvis du vil tilbageføre betalingen skal du gøre det via "bankkontoen". Det er måske den post du mangler. 

Jeg kan med garanti hjælpe dig, hvis du giver mig administrator adgang til dit regnskab. Det gør det lidt lettere at overskue. Du må endelig sige til hvis du får brug for den slags hjælp. Ellers håber jeg du løser det. 

Med venlig hilsen
Casper Nielsen 

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 09:45

Hej Casper,

Tak for dit svar. Jeg skal prøve at uddybe lidt:

Der er posteret kreditorfaktura fra kreditor 38 med kurs på dagen.

Der er posteret kreditorbetaling med en anden kurs.

Nu passer betalingen ikke med det der er hævet på bankkontoen, og der er lavet en automatisk valutakursdifference. 

Det jeg plejer at gøre er at udregne den præcise kurs der er blevet brugt (f.eks. hvis det er 10 USD og der er hævet kr 59,10 på bankkontoen, ja så er kursen 591,000), så laver den ikke grimme valutakursdifferencer. 

Det jeg ikke forstår er hvad sker der præcis når man laver en kreditorbetaling? Så vidt jeg kan se så er eneste mulighed hvis jeg vil creditere/debitere en kreditorkonto (e.g. 38) at lave en kreditorbetaling. Men så poster den jo også automatisk på konto 6800, ikke? og hvor ellers? det er det jeg ikke helt er med på.

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 20:32

Hej,

Jeg tror ikke jeg kan hjælpe med mindre jeg sidder med det foran mig.

Mit tilbud om hjælp via en midlertidig administratoradgang til e-conomic står stadig ved magt. Giver dig gerne tavshedspligt og skriftlig erklæring om ikke at vidergive data fra dit system, hvis du ønsker det. 

Ellers håber jeg du løser problemet.

Med venlig hilsen
Casper Nielsen 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)