Jeg sidder også skal til at vælge et navn til mit produkt, men er lidt i tvivl om det nu er en god idé at vælge det navn jeg har tænkt på. Billedet er det, har der er et hav af forskellige hjemmesider med samme navn, men med forskellige ejere fra forskellige lande (.eu, .se, .com) osv.
Derudover er der særligt en app med samme navn som den e-bog jeg vil skrive. På sigt kunne jeg godt forestille mig at få en app, som så vil få samme navn, men med en tilføjelse til navnet (ligesom Virgin bruger deres navn på tværs af produktklasser).
Jeg er i tvivl om jeg kommer i klemme med den eksisterende app (som har vokset sig stor) og overvejer om jeg skal finde et andet navn. Omvendt kan jeg også finde en anden app som har har navnet fra den eksisterende app i sig, med en tilføjelse.
De to produkter er i nogen grad komplimentære med hinanden men på ingen måde i direkte konkurrence med hinanden. Samtidig er mit produkt et niche produkt rettet mod danske studerende.
Hvad ville I gøre? Finde et andet navn, tage kontakt til udvikleren af appén eller hvordan?
Jeg ville gå efter at finde et nyt, originalt navn til produktet. På den måde er du sikret, at du ikke bliver nødt til opgive f.eks. domænenavn etc. på et senere tidspunkt pga. en strid om rettighederne.
At der er andre der har valgt at gå efter det samme navn med en variation, gør det ikke mindre ulovligt (hvis det er det, for nu kender jeg jo ikke til navnene på de apps, du omtaler). I samme ånd ville det svare til at, at det er lovligt at bryde fartgrænsen, fordi der også er andre der kører for hurtigt, hvilket det jo ikke er.
Tak for svar. Jeg er selvfølgelig ikke ude på at begå nogle ulovligheder.
Der findes rigtig mange registrerede hjemmesidder med samme navn fra forskellige lande, som lever er fin sameksistens og så tænkte jeg at det måske ikke var noget problem. Jeg må gå i tænkeboks på navnet.