Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Delt freelance-opgave mellem dansk og udenlandsk freelancer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino-eksperter

Jeg har et spørgsmål vedrørende skattevilkår, når man deler et freelance-arbejde mellem en dansk og udenlandsk freelancer, og hvilken konstruktion der er den smarteste (læs: billigste og med mindst papirarbejde).

Sagen er den, at min kæreste er i gang med at lave et stykke freelance-arbejde (grafisk hjemmesidedesign) for et dansk firma, men da hun også har brug for en programmør til at kode hjemmesiden, vil hun gerne bruge sin kollega med brasiliansk nationalitet, der bor Tjekkiet, til at udføre den del af arbejdet.

Hvordan skal min kæreste forholde sig til skat, hvis hun vil hyre programmør-vennen til at foretage en del af arbejdet (ca. 50%)? Er det lettest at få det danske firma der har hyret min kæreste til også at hyre den udenlandske programmør, eller findes der en måde, hvorpå man som freelancer kan hyre en anden (udenlandsk) freelancer til at foretage en del af arbejdet?

Det skal lige siges, at hun arbejder som freelancer på cpr-nummer, da det er sporadisk arbejde i den mindre størrelsesorden (under 50.000/året). Derfor er vi lidt i tvivl om, hvorvidt man som person kan hyre en anden freelancer, og hvordan man skal forholde sig til skat i sådan en situation. Det er klart at foretrække, hvis kunden ikke skal indblandes i alle arbejdsopgaverne, men bare kan lave en enkelt faktura for hele arbejdet uden at skulle forholde sig til den udenlandske freelancer.

Håber jeg har forklaret det godt nok, ellers må I lige sige til. 

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Bedste hilsner

Elías C. Lundström

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Sailport Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt, men hvis du vælger at få lavet programmeringen i Tjekkiet så køber du bare en en ydelse ligesom du vil gøre med en gartner herhjemme. Her bliver fakturaen så dog bare pålagt Tjekkisk moms, og der skal ikke nævnes noget til skat da din kæreste køber som privat.

Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Nicklas.

Vi har overvejet denne mulighed, men hvis hun køber ydelsen som privat, så kan hun ikke trække programmørsalæret fra firmaens faktura og kommer dermed til at betale skat af det fulde beløb, mens kollegaen i Tjekkiet også betaler skat af sin del af beløbet i sit eget land. 

Derfor kunne vi godt tænke os at finde en løsning, hvor hun kan nøjes med at betale skat af sin del, men samtidig undgår at besvære kunden med at skulle fakturere to forskellige (en i Danmark og en i Tjekkiet). Er det overhovedet muligt som freelancer med cpr. nummer, eller er det nødvendigt at hun opretter sig som virksomhed med cvr nummer, fakturerer kunden det fulde beløb, hyrer sin programmørkollega på freelancebasis og trækker kollegaens salær fra som en udgift?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Oct 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Sailport Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil starte med at sige at det koster ikke noget at cvr-registrere sig, så det vil jeg klart anbefale at din kæreste gør, og derved trække moms fra de mange udgifter man kan have som freelancer. 

For at svare på det med skat, så synes jeg bare at din kæreste skal vælge at sende fakturaen fra Tjekkiet videre til kunden, så slipper hun for at blive beskattet af den del. Det skal selvfølgelig være i orden med kunden, at noget af arbejdet bliver outsourcet og at regning måske bliver af ukendt størrelse. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun skal have et cvr-nr (ikke noedvendigvis et momsnummer) da hun bliver indberetningspligtig elfter skattekontrolloven  for det beloeb som hun skal betale til veninden i Tjekkiet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46673
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan foregår rent praktisk det med at indberette løn/honorar til en person i udlandet - hvor gøres det - er det bare f.eks. via e-indkomst - og hvis ikke dansk CPR så vælge supplerende ansættelsesoplysinger eller?

Er det samme regel hvis personen er EU som her - eller uden for EU?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være måden at gøre det på. Hvis ikke den elektroniske version kan klare det så send papirversionen ind.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)