Er der en venlig person, der kan hjælpe mig med nedenstående spørgsmål. Det er nok meget simpelt, men jeg kan gennemskue det og overser nok noget elementært.
Jeg skal "aktivere udviklingsomkostningerne" til en internt oparbejdet færdigudviklet internetplatform i mit regnskab, der er underlagt regnskabsklasse B. Det er min klare opfattelse, at i et retvisende regnskabet skal udviklingsomkostninger indregnes.
I balancen under immaterielle aktiver indsætter jeg en post med den opgjort kostpris. Der foreligger behørig dokumentation for kostprisen, krav til registreringssystem er opfyldt, og ÅRL's generelle bestemmelser for indregning og måling er opfyldt.
Men hvad med passiverne? - hvordan skal jeg bogføre her, før mine aktiver og passiver stemmer?
Jeg er enig i, at aktivet placeres under immaterielle aktiver.
Hvis du har bogført løbende vil modposten være på de omkostningskonti som du i første omgang anvendte til udviklingsomkostningerne. Det får så den indflydelse på regnskabet, at resultatet bliver højere og dermed bliver din egenkapital højere. Så det eneste der sker på passivsiden er, at egenkapitalen bliver højere fordi overskuddet bliver højere.
Jeg håber svaret er forståeligt, ellers skriv eller ring, du kan finde mine kontaktoplysninger på www.ØkonomiEksperten.dk
Jeg er enig i, at aktivet placeres under immaterielle aktiver.
Hvis du har bogført løbende vil modposten være på de omkostningskonti som du i første omgang anvendte til udviklingsomkostningerne. Det får så den indflydelse på regnskabet, at resultatet bliver højere og dermed bliver din egenkapital højere. Så det eneste der sker på passivsiden er, at egenkapitalen bliver højere fordi overskuddet bliver højere.
Jeg håber svaret er forståeligt, ellers skriv eller ring, du kan finde mine kontaktoplysninger på www.ØkonomiEksperten.dk
Mvh
Ulrik Rasmussen
Helt enig
Hvis der skal kunne aktiveres udviklingsomkostninger, så skal der være afholdt omkostninger hertil, hvorfor modposten vil være i resultatopgørelsen.
Der er forbud mod aktivering af egen oparbejdet goodwill eller andre immaterielle aktiver.