Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behandling af køb af computer i en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Mar 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skriver på vegne af en af mine venner, som har en hobbyvirksomhed, hvor han tager ud til arrangementer m.m. og fotografere. Han overvejer at gøre registrere CVR og moms.

Han har i marts måned til køb en computer over DKK 12.300 til fotoredigering mv. men anvender også computeren privat. Kan han aktivere dette i sit nystartet virksomhed? Hvordan skal det momsbehandles? Skal han beskattes af anvendelsen af computeren? Hvis computeren aktiveres, hvor mange år skal det så afskrives over?

Håber i kan hjælpe mig/os med dette

Mvh

Abdul

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 13:52

Hvis det var mig ville jeg når jeg blev momsreg, indskyde computeren i mit nye firma ved fratrække computeren 12.300 incl moms i driften (debet) og (krediter) indskud i egenkapitalen, og få momsen refunderet når det ikke er længere siden.

Han må bruge computeren alt det han vil privat, hvis han bliver beskattet af fri telefon 2.500 om året og telefon mv også indgår i firmaet.

Tilmeldt 24. Mar 13
Skrevet kl. 14:06

Mange tak for besvarelsen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11

kah:
vis det var mig ville jeg når jeg blev momsreg, indskyde computeren i mit nye firma ved fratrække computeren 12.300 incl moms i driften

du bemærkede vel at den havde kostet over 12.300 og derfor ikke kan straksafskrives. Han kan ikke indskyde den til 12.300 hvis den har kostet over og så trække momsen samtidigt - den er gal¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 14:17

Er grænsen ikke lige 12.300 ex moms Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22

jo og kostede den ikke over 12.300? Du vil vel ikke opfordre til at lave snyd med momsen - skydes den ind skal det jo være med den oprindelige faktura med momsen som bilag, og er den over 12.300 + moms så må den ikke straksafskrives

Er den under 12.300 ex moms - så er det jo OK, men der står over og da det er moms registreret går jeg ud fra det er ex moms, for trådstarter virker jo med tallet 12.300 til at kende grænsen for straksafskrivning - ellers ville han nok ha valgt et andet tilfældigt tal

I alle fald, den må ikke skydes ind med moms afdrag og straksafskrives hvis den er over 12.300 ex moms. Dertil kommer at momsen jo skal deles mellem privat anvendelse og firma anvendelse som trådstarter jo beskrev og at hvis det er hobby virksomhed som trådstarter beskrev, så må det samlede resultat ikke give underskud i forbindelse med fradrag i anden personlig indkomst

vh

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 14:35

Cookie

Du har ret men det er med køb af softvere somfratrækkes 100% med det sammen, så kommer han nok ned på de kr 12.300, eller afskriver han 25% i år og straksafskriver resten til næste år, og husk momsen kan tages med det sammen, og året er omme bliver han nok beskattet af fri telefon.

Som du ved kan man fratrække køb indtil et halv år før start af virksomhed det må også gælde ham. Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43

kah:
Som du ved kan man fratrække køb indtil et halv år før start af virksomhed det må også gælde ham

ja det gælder også ham selv om det er en kotume og ikke regel men er det med software eller ej, så regnes en computer der ikke er delt op som EN ting og som en computer, man kan ikke selv finde på at software var xxxx kr værd

Han må bruge den faktura han har hvis han skal ha fradrag for momsen (går ud fra han var momsregistreret eller blev) og må strakafskrive hvis den er under 12.300 ex moms og ellers skattemæssigt og han må dele momsen i forhold til privat brug og som nævnt huske at hvis hobbyvirksomhed må han ikke fratrække underskud

Tilmeldt 24. Mar 13
Skrevet kl. 14:56

Kan han ikke aktivere computeren og trække momsen og afskrive hvert år og lade sig blive beskattet af fri telefon?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14

abdul3008:
Kan han ikke aktivere computeren og trække momsen og afskrive hvert år og lade sig blive beskattet af fri telefon?

jo hvis den er over de 12.300 skal den bare aktiveres og skatteafskrives normalt og jo han kan trække momsen men kun den del der hører til firmabrug Sig han bruger den 40% firma og 60% privat, så kan han trække 60% af momsen fra, resten er alm udgift

Telefonen har ikke noget med computeren at gøre da der ikke er multimedie afgift mere, så det er kun hvis firma betaler hans telefon og samme regel hvis han har CVR, momsen skal deles i forhold til privat og firma og ja så 2.500 på indtægten for fri telefon - og stadigt hvis hobby, kun fratrække det som er direkte arbedsrelateret og ikke ha underskud til slut til skat

vh

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)