Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Andelsboligsalg: (Hvorfor) skal man betale advokatsalær?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står over for at sælge min andelslejlighed og har hørt, at det er standard, at sælger pålægges at dække et advokatsalær på op til 20.000 kr. Er der mon nogen herinde, der ved, om det er rigtigt, og i så fald hvilken ydelse salæret er betaling for - og hvorfor det er sælger, der skal betale? Jeg troede "bare" man som sælger skulle betale gebyr til ejendomsmægler.

Håber der er nogen herinde, som kan kaste lys på sagen! :)

Fra Århus, Midtjylland
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 39
Fra  OleMunksgaard.com Skrevet kl. 11:42

Hej

Det lyder mærkeligt, der var ikke noget da vi købte for 2 år siden
Men snak med din formand i andelsforeningen de "skal" hjælpe
Eller er der abf.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04

der er ikke noget standard krav om 20.000 til en advokat men derimod betaler sælger jo normalt ejendomsmægleren - og sælger man privat, så de omkostninger der er til udførelse af papirerne korrekt.

Som nævnt af Ole M så er det rigtige at kontakte formanden i din forening, for de ved helt præcis hvad der måtte være af specielle regler for den forening - om der er nogen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 12:37

Tak for jeres svar, Ole og Cookie! God pointe med at kontakte formanden i min andelsforening.

Cookie:
sælger man privat, så de omkostninger der er til udførelse af papirerne korrekt.

Ah, så er det derfor. Det var nemlig muligheden for et privat salg uden om mægler, der er tale om.

Men 20.000 for at få tjekket papirerne - lyder det ikke meget dyrt, eller er det bare mig? Tongue Tied

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48

jo det lyder måske lidt rigeligt, afhænger dog af forholdene - er regnskaber fra foreningen gennemsige os, skal der en reffusions opgørelse med (el, vand, varme og hvad ved jeg) men jo det lyder lidt dyrt. En normal ejendomsmægler er dog dyrere - faktisk så regner man ca 50.000 kr for standard også selv for en anpartslejlighed til måske 450.000 kr - når alt er med. Billigere er sælg selv via ejendomsmægler, hvor de står for papir arbejdet mens man selv sælger andelen  -Jeg ved  Robinhus har den type, så du kan høre hvad de skal ha for alt papirarbejde hvis du selv sælger - så får du også adgang til at lægge den på deres side

vh

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 15:46

Mange tak for svaret, Cookie! Det har hjulpet mig til at forstå udgifterne bedre.

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 09:51

Hej John,

Ja, RobinHus har både en løsning til selvsalg og en til salg via en mægler.

Sælger du via vores lokale mægler, skal du selv vise frem, og mægleren klarer så hele resten af handlen. Salæret udgør 34.995 kr. inkl. moms.
Du finder vores mæglere her: http://www.robinhus.dk/ejendomsmaegler/ejendomsmaeglere.asp

Sælger du via vores Pro Annonce står du selv for salget. Den koster i skrivende stund 2.995 kr. inkl. en professionel fotografering af din lejlighed. Når du så har fundet en køber, kan vores mægler evt. afslutte handlen for 12.495 kr. inkl. moms.
Du kan læse mere her: http://www.robinhus.dk/bestilling/boligannonce/opretbolig.asp

Det er i øvrigt bestemt ikke normalt, at sælger skal betale for en advokat til at gennemgå handlen. Der kan dog være et gebyr fra foreningens administrator for at ekspedere handlen, men 20.000 lyder helt i skoven...

Held og lykke med projektet.

Mvh

Torben Andersen
Direktør, RobinHus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:54

Torben Andersen:
Det er i øvrigt bestemt ikke normalt, at sælger skal betale for en advokat til at gennemgå handlen
ja med på alt du skriver dog ikke at det ikke er normalt sælger skal betale for en advokat HVIS han ikke har nogen form for ejendomsmægler til at lave papirarbejdet. En køber vil normalt altid forvente, at sælger står for det, og kører man helt uden ejendomsmægler så er det en advokat man skal ha ind over, men ja - det skal  ikke koste 20.000

bare vigtigt at forstå, at det er sælger der normalt betaler for den del af papirarbejdet ved handel

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)