Jeg står over for at sælge min andelslejlighed og har hørt, at det er standard, at sælger pålægges at dække et advokatsalær på op til 20.000 kr. Er der mon nogen herinde, der ved, om det er rigtigt, og i så fald hvilken ydelse salæret er betaling for - og hvorfor det er sælger, der skal betale? Jeg troede "bare" man som sælger skulle betale gebyr til ejendomsmægler.
Håber der er nogen herinde, som kan kaste lys på sagen! :)
der er ikke noget standard krav om 20.000 til en advokat men derimod betaler sælger jo normalt ejendomsmægleren - og sælger man privat, så de omkostninger der er til udførelse af papirerne korrekt.
Som nævnt af Ole M så er det rigtige at kontakte formanden i din forening, for de ved helt præcis hvad der måtte være af specielle regler for den forening - om der er nogen
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jo det lyder måske lidt rigeligt, afhænger dog af forholdene - er regnskaber fra foreningen gennemsige os, skal der en reffusions opgørelse med (el, vand, varme og hvad ved jeg) men jo det lyder lidt dyrt. En normal ejendomsmægler er dog dyrere - faktisk så regner man ca 50.000 kr for standard også selv for en anpartslejlighed til måske 450.000 kr - når alt er med. Billigere er sælg selv via ejendomsmægler, hvor de står for papir arbejdet mens man selv sælger andelen -Jeg ved Robinhus har den type, så du kan høre hvad de skal ha for alt papirarbejde hvis du selv sælger - så får du også adgang til at lægge den på deres side
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Sælger du via vores Pro Annonce står du selv for salget. Den koster i skrivende stund 2.995 kr. inkl. en professionel fotografering af din lejlighed. Når du så har fundet en køber, kan vores mægler evt. afslutte handlen for 12.495 kr. inkl. moms. Du kan læse mere her: http://www.robinhus.dk/bestilling/boligannonce/opretbolig.asp
Det er i øvrigt bestemt ikke normalt, at sælger skal betale for en advokat til at gennemgå handlen. Der kan dog være et gebyr fra foreningens administrator for at ekspedere handlen, men 20.000 lyder helt i skoven...
Det er i øvrigt bestemt ikke normalt, at sælger skal betale for en advokat til at gennemgå handlen
ja med på alt du skriver dog ikke at det ikke er normalt sælger skal betale for en advokat HVIS han ikke har nogen form for ejendomsmægler til at lave papirarbejdet. En køber vil normalt altid forvente, at sælger står for det, og kører man helt uden ejendomsmægler så er det en advokat man skal ha ind over, men ja - det skal ikke koste 20.000
bare vigtigt at forstå, at det er sælger der normalt betaler for den del af papirarbejdet ved handel
vh