Jeg har en spændende ide til min kommende webshop ( efter egen overbevisning)... Jeg tænker hvis konceptet bliver en succes, er det så lovligt at andre kopiere min forretningside???? den er en unik ide ihvertfald, har ikke set andre webshops med samme koncept.
Fuld forståelse at du ikke vil afsløre hvad du selv tænker på, men prøv at give et fiktivt eksempel, på noget som kan forklare helt 100 % hvad du mener - det kan jo være vi misforstår hvad du helt præcist tænker på.
ehmm det er svært at komme med fiktiv eksempel... altså feks sælge børnetøj og så noget traditionelt grønlands tøj plus bådudstyr , haha.. det er et meget dårligt eksempel. :-) . er det så lovligt, at konkurrenter kopiere den samme koncept??
ehmm det er svært at komme med fiktiv eksempel... altså feks sælge børnetøj og så noget traditionelt grønlands tøj plus bådudstyr , haha.. det er et meget dårligt eksempel. :-) . er det så lovligt, at konkurrenter kopiere den samme koncept??
Det lyder som om konceptet er salg via nettet :-). Selvom du finder en "innovativ" produktsammensætning i din shop, så kan du ikke forbyde andre i at gøre det samme.
Uden at tilføje noget nyt, så giver jeg Casper ret - man kan desværre ikke tage copyright, patent, eller andre beskyttende foranstaltninger.
Men nogle ting kan man bare ikke efterligne, og det er tit den der kommer først der sidder bedst fast i folks hoveder, og hvis det er et niche område, så er der også ret stor chance for at man får lov at være alene, da der nok er penge i det for en, men ikke til to.
Selv hvis du kunne beskytte det, så er det ikke der du skal ligge din energi. Du skal sørge for at være bedre og mere synlig end alle andre, det bør være din fokus. Du bør aldrig fokusere på at andre kan kopierer dit projekt, det skaber kun unødig nervøsitet og frustrationer. Hvis du bliver kopieret, så betyder det at du har fat i det rigtige...
I har så meget ret i at jeg bør fokusere på at være bedre og mere synlig end andre, istedet for at tænke på at beskytte min "innovativ produktsammensætning koncept".. Men jeg har desværre ikke viden indenfor patent lov osv.., så man kan godt beskytte et navn (varemærke) men ikke en unik forretningskoncept.. Hmm
selvfølgeligt kan man ikke beskytte en innovativ vare sammensætning - eller fremvisning - Skulle det første stormagasin så være forblevet det eneste?
Du skal glemme den tanke og bare få realiseret din tanke - når du har ALT klar, fra forretningsplan over budget til betalingsløsninger, webshop og erhvervskonto - så starter du med et bum - og er først med lige det koncept