Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt IT-projekt - Den gode kravspecifikation, How To?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

For et par uger siden kom jeg på en fed ny ide, lige siden har jeg gået og finpudset den i mit hovede, og jeg er nu kommet så langt, at jeg gerne vil til og skrive nogle krav ned til den, hvis den skal realiseres.

Min specifikation, skal jeg bruge, til at indhente en ca. pris hos nogle forskellige programmører.

Men jeg er lidt i vildrede, omkring hvordan jeg bedst og grundigst muligt strikker mine ønsker og behov sammen, så programmeringsvirksomheden, kan regne på sagerne.

Pt. sidder jeg og tegner en masse tegninger af forskellige screenshots, som jeg forestiller mig, og de "screenshots", viser både lidt med hensyn til design, men vigtigst af alt, så kan man se, hvilke features jeg gerne vil have ind på websitet.

Desuden vil jeg lave en liste ved siden af, som beskriver hvad featuren går ud på.

Nogen, som kan give lidt input på om jeg bruger den rigtige metode, eller om jeg skal arbejde i en anden retning.

mvh

Simon

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon.

Der findes mange skabeloner på nettet, for eksempel: https://wiki.base22.com/pages/viewpage.action?pageId=3242 

Du kan bryde din idé ned i elementer, hvor hvert element eller funktion beskrives. Det kan være, at funktionen skal brydes op igen. Fortsæt nedbrydningen indtil hele din idé er beskrevet.

Du skal også tænke på krav til hardware, software og forventet ydelse og svartider på din side.

En fordel kan også være, at bygge en hurtig demo af siden og derudfra udvikle resten af konceptet. Det afhænger meget af motivation og arbejdsmetode. De fleste mener selvfølgelig, at grundig planlægning og beskrivelse sikrer det bedste slutresultat.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. May 10
Indlæg ialt: 1022
Fra  SONNURMEDIA Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lave såkaldte "user stories", bullet points er også gode, det vigtigste er det er nemt at forstå og detaljeret nok. 

Med venlig hilsen,

Àsgeir Gunnarsson

Stifter af SONNURMEDIA  - Alt indenfor webudvikling 

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon

Hvis jeg var dig ville jeg gemme skitser og "screenshots" væk til at starte med. Det er oftest nemmest at starte med hvis man er lidt i vildrede, men min erfaring siger mig at man kommer til at lave det om et halvt hundrede gange og stadig uden at få konkretiseret hvad systemet i bund og grund skal kunne. Hvis du har brug for at visualisere lidt, så hold det hellere til hurtigere papirskitser.

Jeg vil, som Asgeir også skriver, starte med user stories. Hvem bruger systemet? Ukendte brugere? Registrerede brugere? Admins? Hvad skal de kunne? Registrere sig? Logge ind? Logge ud? Oprette produkt? Skrive besked? Sende venneanmodning? Det kan blive til en lang liste :)

Med den liste kan du begynde at skitsere og tegne et sitemap med hver enkelt user story i baghovedet. En bruger lander på forsiden og vil registrere sig. Der er altså brug for en registrerings side og et link dertil fra forsiden. En bruger vil sende en besked til en ven. Der skal altså være en side hvor man kan navigere i sine venner som kan lede til en vens profil osv. Når du skitsere udfra dine user stories vil du ofte opnå et UI som er meget mere rationelt og brugervenligt fordi du har målet/opgaven for øje når du går igang.

Og glem for guds skyld det tekniske indtil videre.

Håber det hjælper dig igang :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Bum... nedbrydning, og User Case stories....Ikke dumt :)

Det synes jeg lyder som nogle rigtigt gode ting

Smile

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 62
Fra  Bitrake Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Skær så meget funktionalitet væk som overhovedet muligt(og gerne lidt mere) og få lavet en så simpel prototype som du overhovedet kan gå på markedet med.

Det kan virkelig være en svær øvelse men min erfaring er at langt de fleste projekter går galt netop fordi at man er helt overbevist om at feature x,y og z ikke kan undværes og derfor ender med at sidde og udvikle/justere, uden at komme ud på markedet. Og typisk tænker dine brugere helt anderledes end du gør

Du vil så næsten med garanti opdage at mange af de tanker du har tænkt i starten skal justeres eller du får feedback som både gør dig klogere på dit produkt og som ændrer dine planer

/Niels

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)