Hej, |
Det er fint at du scanner dem og f.eks gemmer som PDF. Det har jeg i hvert fald aldrig haft problemer med. Hverken SKAT eller min revisor har klaget over den fremgangs måde.
Hej, |
Det er fint at du scanner dem og f.eks gemmer som PDF. Det har jeg i hvert fald aldrig haft problemer med. Hverken SKAT eller min revisor har klaget over den fremgangs måde. |
Hjælp til computer? Din IT mand er svaret
Hej Emma, Jeg er revisor og kender til dokumentationskravene :) Det er korrekt at det er dit ansvar at gemme alle bilag, regninger, fakturaer bon'er mm. Som udgangspunkt ved jeg at vi gerne vil se originaler, men er originalen en elektronisk fil så er det også helt fint. Det vigtigste når der kigges bilag er at de ikke ser fabrikerede ud, dvs. hvis du giver mig en faktura i en excelfil, som du ikke kan vise at du har fået på f.eks. mail fra din kreditor, giver det ikke meget overbevisning. Men så længe at du kan påvise ægteheden af dit bilag kan det være elektronisk eller fysisk, det har ikke den store betydning. Alt skal gemmes i 5 år. håber svaret er brugbart. mvh Christine |
Hej Emma Du kan læse alle de gældende bestemmelser i dette link https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062750&vId=206519&search=opbevaring%A4regnskab hvor hovedreglen er: HovedregelDen bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden gør det muligt selvstændigt og entydigt at finde frem til bogførings- og regnskabsmaterialet. Hvis bogførings- og regnskabsmaterialet opbevares på elektronisk medie, mikrofilm eller anden lignende måde, skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i klarskrift. Beskrivelsen af systemer til at fremfinde og udskrive regnskabsmaterialet skal opbevares i klarskrift. Tonny |