Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp en moms-spasser: Kan jeg ikke trække alle varer fra?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 13
Indlæg ialt: 116
Fra  DuftVerket.dk Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg er desperat her!

Smarte jeg troede så lige, at jeg kunne trække moms fra alle de råvarer jeg har indkøbt til mit firma. Men er det sådan, at fordi der ikke er angivet moms på fakturaen (hvilket der ikke er på en leverandør / Ebaysælger fra England) så kan jeg ikke regne det beløb med?

Hvad sker der egentlig, hvis man laver en fejl - altså indtaster noget forkert derinde på SKAT? For jeg er godt nok ikke helt tryg i den her indberet-moms-for-første-gang situation :(

Håber nogen kan hjælpe.. hurtigt ;)

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 12:42

Hej

Giv mig et ring på 61 28 83 84. Så skal jeg forklare dig reglerne omkring køb i et andet EU-land. Det korte svar er, at der ikke er moms - det indviklede svar er, at du skal beregne EU-moms selv... Derfor er det nemmest med en snak over telefonen (100% Amino-rabat naturligvis)

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10

Udgangspunkt 1 - du kan kun trække moms fra hvis du har betalt moms i sagens natur = der fremgår dansk moms af regningen som er fra et CVR¨

Når du køber i udlandet, så opgiver du det CVR og der lægges ikke moms på og du skal derfor ikke betale moms, hvis det drejer sig om en fradragsberettiget vare. Er det f.eks. blandet privat og firma, ja så sker din moms betaling ved, at du opgiver 25% af værdien som erhvervelsesmoms, og så kun den andel der er firma berettiget fradrag som købsmoms

Køb fra EU skal ellers bare, for fuldt fradragsberettigede varer ind som ervhervelsesmoms  EUunder salgsmoms med 25% af fakturaværdien og samme beløb under købs moms. Det koster ikke noget men fungerer statistisk.

Uden for EU er der tilsvarende rubrikker men her skal du være importørregistreret og håndtere told

Læs om MOMS VED IMPORT som beskriver både import i EU og uden for momsmæssigt og til nervøsiteten for at lave må siges, at så skal du måske kontakte en økonomikyndig inden din første moms angivelse og få regnskabet gået igennem for fejl, for det er dyrt at angive moms forkert, både fordi det kan give efter opkrævninger og bod. En økonomiperson kan nå meget på en time eller to, hvis ellers du basalt set har lavet tingene korrekt, men kan også lave det hele fordig, en gang om måneden for relativt små penge, ved at modtage scan af dine bilag. De koster ned til 250-400 kr i timen og når en masse på en time

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 13
Fra  DuftVerket.dk Skrevet kl. 14:11

Tusind k begge to - John jeg havde faktisk netop læst dit indlæg på bloggen :)

Men altså... Jeg har ikke solgt noget endnu. Ergo må min salgsmoms være 0

jeg har kun købt råvarer og hovedsageligt fra denne ene britiske leverandør, hvor jeg rigtigt nok, skulle indtaste mit CVR nr. og første gang fik jeg dog også refunderet EU VAT men mit sidste køb har leverandøren endnu ikke refunderet noget på... Skal den så medregnes momsen denne gang - eller for næste periode, når hun forhåbentlig har refunderet VAT`en??

Håber I fortsat vil hjælpe - det er så fedt!

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Skrevet kl. 14:27

Hvis du har købt for kr. 100,- i et EU-land, skal du selv beregne EU-momsen, dvs. kr 25,- (kr. 100 x 25%). Det bogfører du i debit på købsmoms og i kredit som EU-moms. Det er altså beløbet uden den forkerte moms (dvs. din faktiske udgift), som du skal beregne EU-moms af.

At du er kommet til at betale EU-moms og efterfølgende skal have momspenge retur fra leverandøren skal du bare bogføre som et tilgodehavende, da du jo har pengene tilgode. Når pengene så rammer din konto, vil din modpost være kontoen for tilgodehavender.

Giver det mening? Ellers som sagt: ring

Michael

Tilmeldt 26. Feb 13
Fra  DuftVerket.dk Skrevet kl. 14:39

jo tak men jeg fatter det bedst, når jeg læser :D (igen og igen - laaangsomt så længe det har med tal at gøre)

Min leverandør siger nu, at beløbet allerede VAR trukket fra, så det er jo som sådan fint nok.. Lige nu skal jeg bare have indtastet den moms på skat.dk inden der vanker bøder :(

Men kan det virkelig passe, at man skal BETALE moms for alle de køb man laver i udlandet? Jeg forstår godt, at når den bliver trukket fra igen (EU VAT osv. ) så skal det opgives begge steder på skat - og det giver 0 MEN de fleste steder, hvor jeg har købt varer ind, har jeg ikke haft mulighed for dette. Derfor ville jeg mene, at godt må trække momsen fra ved de varer?

jeg har faktisk lige være til møde hos SKAT om alt det her, og da lød det slet ikke så besværligt... "Du kan altid trække momsen fra på de varer du skal bruge til butikken"... men det gælder så kun de få stykker, jeg har købt i Danmark, siger I? Ååaaachhh jeg er frustreret! Men maaajet glad for at I hjælper selvfølgelig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46

Du kan ikke trække moms fra hvis ikke det er en moms du har betalt i DK til DK firma mede CVR og momsen fremgør - de steder du evt har betalt moms til EU lande har du lavet fejl, og den moms kan ikke trække fra i dansk moms og skal glemme alt om i momssammenhæng

Havde det være moms du havde betalt under rejse i f.eks. England og den udgjorde over 50 euro oversat til andre valutaer på et kvartal, så kunne du søge refussion via skat.dk fra England.

Alt som du har købt korrekt i UK som CVR er jo solgt uden UK moms til dig, der er slet ikke nogen moms på og derfor naturligvis heller ikke anden momsproblematik end den med reverse charge hvor du angiver det både under erhvervelsesmoms og købs moms og det går i 0 forudsat det er varer som vile være momsfradragsberettigede (ex ikke telefon der også bruges privat eller en flaske whisky til en kunde)

Du kan aldrig trække en udenlandsk moms fra i dansk moms og aldrig trække moms fra hvis ikke den fremgår af faktuaen også -altså f.eks ved køb fra en ikke dansk momsregistreret

Hvorfor ikke spørge martin123 om han har tid, så kan han klare det for dig mod betaling - du lyder ret meget i vildrede

vh

Tilmeldt 26. Feb 13
Fra  DuftVerket.dk Skrevet kl. 14:49

Og nu kan jeg se, at UNOEuro har skrevet 0 ved moms - så skal de heller ikke med i regnskabet?

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Skrevet kl. 14:49

Hvis du har købt varer i et EU-land OG har oplyst dit danske momsnummer, må leverandøren ikke pålægge moms. Hvis du IKKE har oplyst nummeret, kan leverandøren ikke vide, at du er momspligtig i Danmark og så lægger han selvfølgelig moms på.

Har du udenlandske fakturaer med moms pålagt? Er det dit firmanavn, der står på disse? Har du oplyst dit CVR-nummer/momsnummer?

Nej, man skal ikke betale moms af køb i udlandet - problemet er, at det er gået skævt fra starten af for dig, så vi skal lige have dig ind i den rigtige vejbane igen. Det er ikke besværligt eller svært, men det skal bare lige....

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Ved ikke hvad unoeuro er for land men er et eu skal det med som reverse charge på begge sider af stregen og i rubrik a enten ydelse eller vare - og er det dk skal det slet ikke med i moms det giver ikke momsfradrag i alle fald

Det er heller ikke sikker at du får folk til at kreditere fra eu hvis de har faktureret dig med moms og så er det max bare en udgift. Se altid til at opgive dansk moms nummer som er dit CVR med dk foran ved alle køb fra udlandet
Vh

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)