Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ved handel i EU, skal der så betales erhvervelsesmoms når der er betalt VAT i England ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i min enkeltmandsvirksomhed købt vare i England. Dette var før jeg blev opmærksom på reglerne omkring MOMS ved handel i EU. Jeg har derfor betalt den Engelske VAT i forbindelse med købet. Mit spørgsmål er så hvordan jeg skal bogføre dette.

Da der jo allerede er betalt 'MOMS' i England af varen, skal jeg så stadig betale erhvervelsesmoms i DK ?

Eller kan jeg undlade dette, og bare angive 0 kr i MOMS samt 0 kr i købsmoms ?

På forhånd tak,

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

erhvervelsesmoms er aldrig noget der skal betales men ren statistik hvor man bogfører 25% af fakturaværdien som erhvervelsesmoms under salgs moms og samme under købsmoms. Jeg må erkende, at jeg ikke ved om du skal springe den statistik over når du har engelsk VAT med, for den skulle du jo ikke ha haft, men der findes visse der ikke vil trække den ud - og så er det bare en udgift ved selv købet. 
Jeg tror i alle fald ikke der sker der dig noget ved at tage 25% af fakturasum uden VAT og lægge som erhvervelsesmoms i salgsmomsen og samme i købs moms, så har de jo statistikken - men du bliver nok ikke slagtet for ikke at gøre det, når du har betalt moms rent faktisk.

Kunne være godt at høre de som VED - men jeg ville bare sig, at det som står i overskriften med at betale erhvervelsesmoms ikke er betaling men statistik

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:07

Ah, sandt nok.

Hvis det ikke lykkedes mig at få fat i SKAT i dag så følger jeg dit eksempel så de kan få deres statistik.

/Rasmus

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:24

Når momsen er betalt, så skal du ikke afregne moms igen i DK.

Erhvervelsesmomsen afregnes jo grundet, at der ikke er blevet indbetalt salgsmoms fra sælger, hvilket så påhviler dig, som køber. Når momsen ER pålagt, så skal du dermed ikke indbetale salgsmoms (for sælger) igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32

Martin E. Jensen:
Erhvervelsesmomsen afregnes jo grundet, at der ikke er blevet indbetalt salgsmoms fra sælger, hvilket så påhviler dig, som køber. Når momsen ER pålagt, så skal du dermed ikke indbetale salgsmoms (for sælger) igen

godt martin, men lige for ikke at forvirre mig - indbetale salgsmoms igen skulle han vel aldrig da samme beløb jo ville skulle med under købsmoms - så indbetaling ville jo ende i 0 for et momsregistreret selskab/virksomhed - eller?

Men du mener så også, at han bare skal droppe at angive noget som helst og tage hele beløbet som udgift?

vh 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:01

godt martin, men lige for ikke at forvirre mig - indbetale salgsmoms igen skulle han vel aldrig da samme beløb jo ville skulle med under købsmoms - så indbetaling ville jo ende i 0 for et momsregistreret selskab/virksomhed - eller?

Alle skal indbetale salgsmomsen på vegne af sælger.

Momsregistrerede kan fradrage momsen som købsmoms, men kun hvis der normalt kan fradrages købsmoms på den vare der købes. Det er jo ikke altid, at en momsregistreret køber kan fradrage købsmomsen 100%.

Det er ikke "kun statistik"... Surprise

Cookie:

Men du mener så også, at han bare skal droppe at angive noget som helst og tage hele beløbet som udgift?

Der skal ikke angives nogen som helst moms.

Rent faktisk skal man derefter ansøge sælgers land om refusion af momsen, da der jo basalt set ikke er fradrag i den danske skat for den betalte moms i udlandet.

I praksis vil de fleste dog nok tage fradrag for hele udgiften alligevel, med mindre, at momsbeløbet er så stort, at det kan betale sig at arbejde på at skaffe momsen retur.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27

Martin E. Jensen:

Alle skal indbetale salgsmomsen på vegne af sælger.

Momsregistrerede kan fradrage momsen som købsmoms, men kun hvis der normalt kan fradrages købsmoms på den vare der købes. Det er jo ikke altid, at en momsregistreret køber kan fradrage købsmomsen 100%.

Det er ikke "kun statistik"... Surprise

Ah OK - ja der kunne være noget hvor der ikke er momsfradrag men det er jo oftest på varer og ydelser til selve virksomhedens drift og så koster det ikke en rød øre, men point taken - og når der er momsfradrag så koster det ikke noget og bliver jo i høj grad statistik i mine øjne

Martin E. Jensen:
Rent faktisk skal man derefter ansøge sælgers land om refusion af momsen, da der jo basalt set ikke er fradrag i den danske skat for den betalte moms i udlandet.
Ja der kan man jo ikke søge refusion via skat.dk som man kan for moms betalt under ophold i udlandet, forudsat det er over 50 Euro på et kvartal (eller 400 på et år hvis man vil samle ansøgningen)

Her accepterer skat jo at den betalte moms, hvis den ikke kan søges refunderet så er en omkostning som kan fratrækkes som del af prisen, men i yderste konsekvens vil skat måske KUNNE brokke sig (tror ikke de gør) over at man tager moms som en udgift i regnskabet, når man ikke har søgt den refunderet og kunne ha undgået den, for så er den jo lige knapt en forretningsrisiko - men det er vist fluekenpperi

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:16

Cookie:

Ah OK - ja der kunne være noget hvor der ikke er momsfradrag men det er jo oftest på varer og ydelser til selve virksomhedens drift og så koster det ikke en rød øre, men point taken - og når der er momsfradrag så koster det ikke noget og bliver jo i høj grad statistik i mine øjne

Der kunne sagtens være tale om blandede driftsmidler, som både anvendes privat og erhvervsmæssigt, herunder eks. en telefon, computer, mv.

Jeg har set flere eksempler på, at en virksomhed har købt momsfrit i EU, men hvor der ikke er 100% momsfradrag.

Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22

Martin E. Jensen:

Der kunne sagtens være tale om blandede driftsmidler, som både anvendes privat og erhvervsmæssigt, herunder eks. en telefon, computer, mv.

Jeg har set flere eksempler på, at en virksomhed har købt momsfrit i EU, men hvor der ikke er 100% momsfradrag.

helt enig - selv om det meste der importeres til virksomheders drift nok er momsfradrags berettiget, men du har helt ret det kunne være en computer (med UK keyboard) som skulle deles privat og firma og så er der ikke 100% momsfradrag - eller en flaske god whisky.  Men varer til videresalg eller ting der ville være fuldt momsfradrag for hvis købt i DK som for de fleste virksomheder og selskaber nok udgør 99% af varene, koster det ikke moms at købe i UK - men den skal statistisk indberettes i alle fald.

Måske er der mange nyestartede herinde som køber blandede driftsmidler i EU så du har ret - det kan absolut være sådan - men i det store billede må det udgøre nogle meget små procenter af den samlede import fra EU til virksomheder/selskaber.

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)