Hej med-Aminoer Jeg arbejder til dagligt i Offshore/Wind branchen og jeg er flere gange blevet tilbudt at komme til at arbejde lidt ekstra i min fritid, for andre firmaer, både her i DK, samt i UK og Norge. Jeg har af personlige skatte tekniske årsager (læs: topskat) gået og grublet over at starte en selvstændig "konsulent/vikar" virksomhed op, ved siden af mit normale lønmodtager job - som jeg forøvrigt er godt tilfreds med. Formålet vil være at spare evt. løn fra de forskellige fritidsjobs op i firmaet og hvis dette går godt, så på længere sigt bruge firmaet i opsparing og pensions øjemed (det sidste ligger dog langt ude i fremtiden Jeg er lidt lun på at starte op som et ApS (pga. adskillesen fra min privat økonomi og evt. hæftelse), men her i starten vil jeg gerne holde udgifterne i nede og vil også gerne undgå at binde 80.000kr,- + have diverse udgifter til oprettelse, indtil jeg har set hvordan at det vil gå virksomheden. Jeg har derfor overvejet at lave en personligejet virksomhed, på virksomheds skatte ordningen, som evt. senere kan blive omdannet til et ApS hvis det forhåbentlig går godt. Jeg har også overvejet det nye iværksætter selskabsform, men har pt ikke fundet ud af hvordan denne vil fungere og om den er blevet vedtaget. Er der nogen her i forummet som kan komme med gode råd? Er der ligeledes nogen som ved hvordan at det vil fungerer med salg og moms af tjenester til andre EU/Norden lande? God weekend til alle
|
Du kan roligt starte et Aps, så har du sikret dig selv økonomisk, hvis du vil være selvstændig.
At driver virksomhed er lig med mange uforudsete udfordringer og omkostninger, men hvis du ikke har planer om det skal være fremtidig fuldtidsbeskæftigelse, så nøjes med at være lønmodtager. Skat kan dømme dig ude, og konkludere at du driver hoppevirksomhed, og så mister du dine fradrag bagud.
Iøvrigt vil de opgaver du udfører kunne blive betragtet som et ansættelsesforhold, og ikke virksomhedsdrift. = røvfuld fra skat.
Så vær varsom, det kan komme til at koste dyrt, hvis du ikke vil går all inn.