Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedsform + salg til udlandet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-Aminoer Smile

Jeg arbejder til dagligt i Offshore/Wind branchen og jeg er flere gange blevet tilbudt at komme til at arbejde lidt ekstra i min fritid, for andre firmaer, både her i DK, samt i UK og Norge. 

Jeg har af personlige skatte tekniske årsager (læs: topskat) gået og grublet over at starte en selvstændig "konsulent/vikar" virksomhed op, ved siden af mit normale lønmodtager job - som jeg forøvrigt er godt tilfreds med. Formålet vil være at spare evt. løn fra de forskellige fritidsjobs op i firmaet og hvis dette går godt, så på længere sigt bruge firmaet i opsparing og pensions øjemed (det sidste ligger dog langt ude i fremtiden Smile1). 

Jeg er lidt lun på at starte op som et ApS (pga. adskillesen fra min privat økonomi og evt. hæftelse), men her i starten vil jeg gerne holde udgifterne i nede og vil også gerne undgå at binde 80.000kr,- + have diverse udgifter til oprettelse, indtil jeg har set hvordan at det vil gå virksomheden. Jeg har derfor overvejet at lave en personligejet virksomhed, på virksomheds skatte ordningen, som evt. senere kan blive omdannet til et ApS hvis det forhåbentlig går godt. Jeg har også overvejet det nye iværksætter selskabsform, men har pt ikke fundet ud af hvordan denne vil fungere og om den er blevet vedtaget.

Er der nogen her i forummet som kan komme med gode råd?

Er der ligeledes nogen som ved hvordan at det vil fungerer med salg og moms af tjenester til andre EU/Norden lande? 

God weekend til alle Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11

Du kan roligt starte et Aps, så har du sikret dig selv økonomisk, hvis du vil være selvstændig.

At driver virksomhed er lig med mange uforudsete udfordringer og omkostninger, men hvis du ikke har planer om det skal være fremtidig fuldtidsbeskæftigelse, så nøjes med at være lønmodtager. Skat kan dømme dig ude, og konkludere at du driver hoppevirksomhed, og så mister du dine fradrag bagud.

Iøvrigt vil de opgaver du udfører kunne blive betragtet som et ansættelsesforhold, og ikke virksomhedsdrift. = røvfuld fra skat.

Så vær varsom, det kan komme til at koste dyrt, hvis du ikke vil går all inn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27

Enig med Karsten. Det er klart, at hvis det er dig selv du sælger - som reelt "arbejder" og du ikke har risiko osv som virksomhedsdrift og kører det ved siden af alm lønmodtager arbejde, og specielt hvis det virker som ren omgåelse af lønmodtager job for at undgå topskat, så vil både du og arbejdsgiveren kunne komme i problem

Læs det om SELVSTÆNDIG ELLER ANSAT og klik på linket inde i indlæget til skat også, det kan hjælpe dig med at beslutte hvad du er.

Du vil skulle sætte dig lidt ind i salg af yderlser til EU (som jo omfatter Norden men ikke Norge) og for norge uden for EU - men igen - er det rent faktisk noget der lige så godt kunne være, eller burde være - lønmodtager arbejde så vil der kunne stille stort spørgsmål ved omgåelsen

Du kan naturligvis også tage arbejde og som du er inde på, selv om der er mange år til - vælge pension - livrente som idag kan bygges meget tæt på ratepension - ubegrænset

Du vil også i et ApS - hvor du måske ikke har så mange udgifter, hvis du får rejse osv betalt - komme til at ha et STORT overskud, og det vil du betale virksomhedsskat af - og det vil sikkert klart overstige grænsen for udbytte til 27% hvorved du let bare flytter problemet til dit ApS hvor du med betalt virksomhedsskat  - og selv en gang i fremtiden med kun bundskat - samlet alligevel rammer topskatteniveau.

Tag en samtale med en revisor på baggrund af de faktiske tal, og nævn problematiken med virskomhedsskat og opbygning af kapital der som minimum skal ud til bundskat  og er du uheldig/heldig - tilmed til topskat + problematiken - ER du lønmodtager.

Du kan også beskrive scenariet for skat og bede om bindende svar, men vent til du har undersøgt godt med kyndige, hvis det er den vej du vil gå, for jeg fornemmer de dømmer lønmodtager i et bindende svar

vh

Tilmeldt 3. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:23
Hej Karsten og Cookie.

Der var noget som jeg ikke lige vidste omkring Skat. Siger mange tak for svarerne og vil gå lidt i tænkeboks :)

Mvh.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)