Hejsa.
En pris på tekstarbejde, kan være påvirket af arbejdets omfang. Jeg kan jo starte med at bruge mig selv som eksempel. Hvis jeg skal skrive de såkaldte SEO-artikler, så ligger priserne i den lave ende. Man kan få SEO-artikler til 25 kr og man kan få dem til 250 kroner. Jeg ligger et sted i midten selv. Er man god til at skrive (og det er langt de fleste testforfattere heldigvis
) så er SEO-artikler, ikke ligefrem hjerne-forskning. Det ved alle implicerede parter og derfor kan disse tekster fåes billigt.
Men skal du bruge tekstarbejde til for eksempel at beskrive din virksomhed på hjemmesiden, skrive en pressemeddelelse eller et følgebrev, så er det ofte en helt anden pris. For det er en helt anden type arbejde, der i langt højere grad kræver at tekstforfatteren sætter sig ned og gennemanalyserer teksten, målgruppen og vinklen. Mine priser på hjemmesider tekster starter ved kr 1250,- læg mærke til ordet "starter" Der er igen stor forskel på om jeg har frie hænder til at skrive en generel og neutral ordlyd om et enkelt produkt til et par sider, eller om jeg skal gennemgå en kæmpeside, fra et højt profileret firma, med en kræsen kundegruppe og implementerer en rød tråd i sproget på samtlige stykker tekst.
Den billigste pressemeddelelse jeg har skrevet kostede kr 350,-det kostede den fordi det var en lille ekstrating, en kunde fik med i pakken og materialet allerede var gennemarbejdet. Den dyreste pressemeddelelse jeg selv har kendskab til, kostede kr 6000,- De fåes også et sted midt i mellem :)
Så alt i alt; priserne svinger meget. Et godt råd hvis du er på jagt efter en skribent, er at kigge på nogle forskellige skribent hjemmesider, og sammenligne deres priser. Kig også gerne på deres eksempler (hvis de har nogen) deres egen tekst, eller deres blog hvis de har en sådan, så får du en fornemmelse af hvad du kan få, for hvilke penge, og kan vælge aktivt derudfra. :)