Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udarbejdelse af Smartphone app/spil - Rettigheder, spørgsmål mm.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har igennem længere tid gået og leget med en ide til en smartphone app / spil, som jeg virkelig føler vil have alle muligheder for at få succes. Jeg er studerende på en længerevarende videregående uddannelse inden for salg og markedsføring, hvilket gør at jeg føler mig forholdvis sikker på forretnings aspektet i ideen. Mit største problem ligger dog i udviklingen af applikationen, da jeg på ingen måde har de tekniske færdigheder til at udvikle noget som helst.

Mit første spørgsmål er derfor; hvis jeg betaler for at få appen udviklet hos en ekstern leverandør, ejer jeg så rettighederne til denne applikation efterfølgende?

Min umildbare holdning er et klart ja, men min tvivl er kommet da jeg har en bekendt som står/har stået i samme situation som jeg.
Han er en typisk iværksætter profil med 10 nye ideer om dagen, uden at skulle gå for meget i detaljer, så er en af disse ideer var et stykke software som kan hjælpe hans kunder betydeligt. Da han heller ikke har den nødvendige tekniske ekspertise til at udvikle softwaren selv, indgår  han derfor en aftale med et firma om at udvikle softwaren. Nu er situationen så den at det faktisk er udvikleren som ejer rettighederne til produktet, og de vil i princippet kunne sælge det til hvem de har lyst til, uden om min bekendte (jeg går ud fra de har underskrevet en aftale som forbyder dette).
Så får at opsummere, kan jeg havne i samme situation hvis jeg får en ekstern virksomhed til at udvikle min app, eller ejer jeg rettighederne til den?

Mit andet spørgsmål er mest henvendte til eventuelle udviklere af smartphone apps og spil; Hvis du/I skulle komme med en kvalificeret bud på, hvad det vil koste at udvikle en app indholdende blandt andet: en personlig avatar, mulighed for at fortage micro transaktioner i appen, samt enkelte små spil?

Jeg er klar over at informationerne er meget sparsomme, og det nok derfor er svært at komme med et præcist bud. En prisramme vil dog også være interessant for mig at vide.

Hvis du er nået helt hertil takker jeg for opmærksomheden og siger på forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Rasmus Larsen 

Tilmeldt 2. May 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:25

Er der virkelig ingen Aminoer som har erfaring med dette, som kan være behjælpelig? 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 10:37

Hej Rasmus,

Teknisk set ejer udvikleren/virksomheden rettighederne til det producerede materiale, men du vil som udgangspunkt eje rettighederne til ideen, hvis det er beviseligt, at du har lavet ideen til den. 

Såfremt du underskriver en kontrakt med leverandøren om, at de ikke må vidersælge materialerne/koderne er det naturligvis gældende. 

Jeg kan ikke give dig en pris på opgaven, da jeg slet ikke har nok informationer, men du er velkommen til at sende mig en PM med en komplet beskrivelse - eevt. også en NDA

Held og lykke med det. 

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 20:35

Complex Production:
Teknisk set ejer udvikleren/virksomheden rettighederne til det producerede materiale, men du vil som udgangspunkt eje rettighederne til ideen, hvis det er beviseligt, at du har lavet ideen til den. 

Rettighederne til ideen? Jeg har aldrig hørt om nogen der har haft rettighederne til en ide. Alle kan jo tage en ide og gøre med den hvad de vil, uanset hvem der fundet på det først. Med mindre det er patenteret selvfølgelig.

Rasmus Larsen:
Så får at opsummere, kan jeg havne i samme situation hvis jeg får en ekstern virksomhed til at udvikle min app, eller ejer jeg rettighederne til den?

Du laver en kontrakt hvor der står hvem der ejer hvad. Som du og udvikleren skriver under på inden i går i gang.

Rasmus Larsen:
Mit andet spørgsmål er mest henvendte til eventuelle udviklere af smartphone apps og spil; Hvis du/I skulle komme med en kvalificeret bud på, hvad det vil koste at udvikle en app indholdende blandt andet: en personlig avatar, mulighed for at fortage micro transaktioner i appen, samt enkelte små spil?

Kan ikke besvares ud fra det. Det svarer til at spørge om, hvad det koster at bygge et hus i røde mursten og med 2 toiletter. Der mangler mere information.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38

Kan du ikke sende  en PM der beskriver idéen nærmere, ellers er det tæt på umuligt at komme med et passende bud.

Hilsen Emil :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)