Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At få fri til samtale når man er fyret?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Har virksomheden krav på at få at vide hvor den opsagte medarbejder skal til samtale henne i opsigelsesperioden, når den ansatte skal have betalt fri til at gå til samtalen? (jf. funktionærloven)

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 10:47

Nej. Hvis du er opsagt har du ret til at søge nyt job, og dermed gå til samtaler.

Det kommer ikke arbejdsgiver ved hvem du skal til samtale hos.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:49
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hvis en person er blevet fyret, så er man vel opsagt fra virksomheden samme dag og skal sendes hjem. Tænker du på hvis personen er blevet suspenderet? Fordi hvis man er blevet fyret, så skal man jo ikke tage fri for at gå til en samtale, da man jo intet job har.

Måske jeg bare ikke helt forstår dit spørgsmål :)

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 10:53

Funktionærer har ret til frihed til jobsøgning, men kun på de betingelser, som er anført i funktionærlovens § 16, som lyder således:

§ 16. Efter at funktionæren har afgivet eller modtaget opsigelse fra tjenesten, skal arbejdsgiveren - uden afkortning i lønnen - give ham den nødvendige fritagelse fra arbejdet til at søge anden beskæftigelse. Funktionæren skal herunder tage tilbørligt hensyn til arbejdsgiverens ønske om, at arbejdssøgningen lægges på det for virksomhedens arbejde gunstigst mulige tidspunkt.

Funktionæren skal underrette arbejdsgiveren om, at han eller hun ønsker at få fri til at kunne tage den pågældende jobsamtale. Arbejdsgiveren har ikke krav på at få oplyst, hvor jobsamtalen skal finde sted.

Reglen gælder, uanset om det er funktionæren eller arbejdsgiveren, der har opsagt ansættelsesforholdet. Den gælder derimod ikke, hvis funktionæren er i en uopsagt stilling.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:54

han er jo tydeligvis ikke blevet fritstillet....

jeg kender ikke reglerne, men håber da firmaet er forstående i situationen - det skulle da bare mangle.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18

Helt som svaret af fra Harttmann - du har ret til at gå til jobsamtaler, også i arbejdstiden når du er opsagt, også selv om du ikke er fritstillet - bare du tager det hensyn du kan som angivet i den § og du har ikke pligt til at fortælle hvor du skal til samtale konkret

Al snakken om hvorvidt man altid fritstilles, er jo en der ofte kører, og det er vel korrekt, at mange vælger at fritstille når man opsiger, eller lade folk være hjemme men til rådighed, men det er ikke et krav, og der kan findes jobs hvor man måske ikke vil finde det nødvendigt, men hvor opsigelsen skyldes rent økonomiske forhold og måske dækker større grupper, kunne være bankfolk, eller butiksansatte, som jo har glæde af et langt varsel hvis de er funktionærer med høj anciennitet, men hvor det så ikke bare altid er lig med en stor pose penge der ikke skal arbejdes for. Det tror jeg man som ansat trods alt må ha respekt for - så længe man behandles efter reglerne

Det ville være tosset af arbejdsgiveren, ikke at give lov til jobsamtaler, som jo kan betyder, at det job man er opsagt i kontraopsiges, så lønnen bortfalder tidligere end ellers, hvis man får nyt job, eller hvor det nye jobs løn kan modregnes i opsigelseslønnen - afhængig af aftale

Forklar derfor, at det jo kan betyde, at de slipper for det lange varsel (hvis det er et langt varsel) og henvis til Fru H parfragrafen og hvis du er i fagforening, så tag den med ind over hvis der er problemer 

vh

Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:46

Tak for fyldestgørende svar :-)

Medarbejderen har rigtigt nok et langt opsigelsesvarsel og til trods for direkte ekstern kundekontakt har man valgt at lade medarbejderen arbejde som normalt i knap halvdelen af opsigelsesperioden inden vedkommende fritstilles.

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 13:00

Jeg kan fortælle dig at jeg blev fyret (fra en off. styrelse) efter 17½ år, og dermed med ½ års opsigelse.

Jeg kunne have valgt at arbejde tiden ud, og ville i så fald have haft 100% ret til alle de jobsamtaler jeg ville i det halve år.

Alt efter hvorfor man er opsagt, kan det være noget af risiko for arbejdsgiveren at lade den opsagte arbejde i opsigelsesperioden - de står sig oftest bedre ved at sende folk hjem med fuld løn, for ikke at risikere at den fyrede "kommer til" at skade firmaet. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)