Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til kæresten ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har selv et fuldtidsjob, og har ved siden af en enkeltmandsvirksomhed som jeg knokler på om aftenen.
Nu er min kæreste så lige påbegyndt uddannelse og er gået på SU.

Mit spørgsmål er så: Må hun arbejde for mig ? Altså det ville dreje sig om 3-4 måneder, med en løn på 3000-4000 kr. om måneden.
Så direkte ansat skal hun jo ikke være, da det kun er tidsbegrænset.

Hvis hun gerne må, hvordan bogføres det så ? Altså hun kan vil ikke skrive en regning til mig ?

På forhånd tak

Brian

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 17:49

Hej Jacob,

Jo tak - men kan nu ikke helt finde et spørgsmål som mit. Jeg ønsker jo helst ikke at ansætte fast - men kun tidsbegrænset og derfor lyder mit spørgsmål på om jeg kan betale løn på andre måde, som fx. freelance eller andet ?

Brian

Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 17:55

Prøver lige på en anden måde :) Altså må hun udføre X timer arbejde for mig, og så skrive en regning til mig ?
Når det drejer sig om arbejde i 3 måneder, og antallet af timer ikke kendes på forhånd, vil en ansættelse være meget at gøre ud af det.

Brian 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47189
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21

Nej hun er ansat med A skat og skal skatte helt normalt ud fra det du beskriver- om du synes det er lidt meget at gøre ud af det, vil skat ikke være så voldsomt interesserede i og kun 3 mdr - ja selv 10 dage eller mindre kan være helt almindeligt ansat - og masser af ansatte er ansat på skriftende arbdejdstid. Det er dog ikke så vanskeligt, enten danløn eller e-indkomst og tingene giver sig selv. 

vh

Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 16:09

Hej Cookie,

Tusind tak for dit svar! - Men jeg tænker jo straks ferie/feriepenge og alt muligt andet ved en ansættelse.
Hvis det i grove træk drejer sig om 50-100 timers arbejde totalt, havde jeg håbet på at kunne udbetale engangsydelser, lidt alla freelance arbejde.

Kan hun så ikke lave en faktura til mig på det aftalte beløb, blot uden moms

Når jeg høre ordet DataLøn tænker jeg straks at den nemmeste løsning vil være at jeg selv udfører arbejdet, i stedet for at skulle bruge kræfter på at sætte sig ind i det :) 

Dbh Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47189
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41

Der sker nok ikke det store mellem jer ved at hun giver dig en faktura uden moms som freelance- Du skal bare så logge på skat.dk og indberette beløbet når du betaler hende, som honorar freelance - bidragspligtig B indkomst - (gruppe 05 hedder det derinde) - du opretter hende så lige med hendes CPR - du kan som nævnt også oprette hende med alm a skat som det egentlig er, og få skatten trukket direkte - på den anden måde vil du hænge på kærestens manglende B-skat hvis hun ikke betaler, men da hun jo gør det, så sker der ikke noget og du kan så selvfølgeligt tilsvarende trække omkostningen fra

Lige en bi-bemærkning, taler vi ægtepar  og jeg ved ikke hvad den nye lov om "forsørgerpligt" for samboende i lighed med for ægtepar KUNNE betyder her, men normalt betyder det at man er ansat i sin partners/ægtefælles virksomhed, at man vil kunne ha bøvl med dagpenge, hvor de faktisk kan kræve, at ægtefællen skal lukke sit CVR, for at konen/manden kan få dagpenge hvis hun fyres. Jeg tror ikke der sker noget her, nævner det bare generelt i forhold til medhjælpene ægtefælle problematiken

Du logger som nævnt på skat.dk og kan under punktet e-indkomst oprette kæresten og hendes honorar som gruppe 05 bidragspligtig b-indkomst

vh

Tilmeldt 16. Jul 10
Skrevet kl. 17:26

Tusind tak John - fantastisk, det er helt sikkert løsningen så :)

Brian 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)