Jeg havde opdaget dette fradrag i år - har haft alt for travlt til at sætte mig ind i tingene - og ændrede så min årsopgørelse derefter. Efterfølgende ændrede jeg også på de forrige års. Det resulterede i et brev fra skat, hvor jeg bliver bedt om dokumentation for fradraget. De beder om: Opgørelse over hvorledes fradraget er beregnet Dokumentation for hvilke indtægter nævnte udgift er knyttet til og dokumentation for rejser/udgifter Er der andre her, der har skulle dokumentere rejseudgifter? Hvordan har I gjort? Jeg har brugt det standardfradrag jeg læste, der var på 455 kr til mad/småfornødenheder og 195 for overnatning. Så har jeg ganget det med det antal dage jeg har været på rejse. Jeg kan jo godt sende en liste over rejsedagene, men da rejsene har været en blanding af møder med kunder, og rejser med kollegaer for at planlægge/konceptudvikle samt rejser for at finde nye produkter og markeder, kan jeg jo ikke dokumentere en indtægt i alle tilfælde der kommer direkte fra rejsen. Er der nogen der har forslag til hvordan jeg dokumenterer disse ting? |
Dels skal du vise hvilke indtægter det er knyttet til - ved at i dit regnskab f.eks. vise hvilke af de kunder eller leverandører du har besøgt, som har givet kroner og ører i de regnskab der danner grund for dit overskud de år. De godkender lettere, hvis du kan vise at der var en sammenhæng med indtægt, end hvis det kunne line ferierejse i sagens natur
Du må ellers begrunde så godt du kan med møder, kolleger, koncept osv, men det er også klart, at der skal være en sammenhæng til indtægten, ellers risiker du diskussion om et evt samlet fradrag mod anden indkomst og meget andet. Selve det ,med at dokumentere selve udgifterne må være relativt enkelt til en stor del, men ellers må du sandsynliggøre.
vh