Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøbs uddannelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg håber at i kan hjælpe mig med mit spørgsmål selvom at det ikke rigtig hører under emnet. 
Jeg har tænkt på hvordan man ud danner sig som indkøber. Jeg har i forvejen en 3-årig hhx. 
Nogle der ved hvad man ellers skal have, hvor man kan tage uddannelsen henne, hvad uddannelsen hedder, om den er gratis og om man kan tage uddannelsen samtidig med at man er elev?
Jeg har søgt og søgt, men har ikke rigtig fundet det rigtige svar på nettet.
Håber i kan hjælpe mig folkens.
Tak på forhånd. :) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 22:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Google er din ven: https://www.google.com/webhp?hl=da&tab=ww#hl=da&sclient=psy-ab&q=indkøbsuddannelse&oq=indkøbsuddannelse&gs_l=hp.3..0i10.2173.7035.0.7304.17.16.0.1.1.0.119.986.15j1.16.0...0.0...1c.1.9.psy-ab.yEViyhNiGs8&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45373924,d.bGE&fp=d25a5af11e7d1766&biw=1360&bih=889

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:21
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 22:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Danni

Jeg vil forsøge at give mit besyv med hvordan og hvorledes du kan opnå en stilling som indkøber - dette, da jeg selv er i samme sted og drømmer om en fremtid indenfor denne branche.

Her er hvad jeg har fundet ud af:

Det er super at du har en HHX, det synes at være en af mange indgange til denne verden. Med en HHX kan du søge elevstillinger (der slås mange op her i foråret). Får du først en elevstilling og kommer igennem de 2 år denne er normeret til, så kan du herefter søge stillinger som indkøbsassistent (kært barn har dog mange navne, så findes også under andre betegnelser). Når du har dannet dig erfaring som indkøbsassistent, og bevist dit værd, så vil du kunne søge stillinger som indkøber og fremadrettet, måske indkøbschef/leder.

Det var én indgang. Her er en anden:

Du kan søge stillinger som shipping eller logistik elev/trainee, som til dels sidestiller dig med en indkøbselev. Du lærer omkring logistik og det at få varerne hjem fra leverandøren til lageret. Du får internationale kontakter og lærer hvordan man gebærder sig mht. dem. Efter disse 2 år vil du kunne søge stillinger som indkøbsassistent, og ellers følge rækken som nævnt ovenfor.

Du kan også vælge en helt tredje indgangsvinkel:

Skynd dig at få sendt en ansøgning afsted til TEKO i Herning (eneste jeg lige kender til). Der uddanner man specielt med henblik mod indkøbsbranchen og det er en super indgangsvinkel til denne branche. Ikke at de tidligere omtalte indgange er dårligere, bestemt ikke, men det er en meget fagrelevant uddannelse du tager der. Derefter vil du kunne søge ind som indkøbselev eller trainee - eller være heldig at kunne søge direkte ind som indkøbsassistent og "overstå" de 2 års elevtid på nul komma fem.

En fjerde indgang er at tage en merkantil uddannelse, altså en relevant uddannelse indenfor handel. Du kan også søge elevstillinger som handelselev allerede med en HHX, så det er også en mulighed. Dernæst følger du samme trummerum som ovenfor nævnt.

Sidst, så kan du også skabe erfaring og knowhow ved at have egen butik, eksempelvis netbutik, eller du kan søge ind som butikselev - det er ikke den bedste metode, men det er en vej, jeg har set, at nogle har.

Der er som du nok kan se ovenfor, ret mange forskellige indgangsvinkler til indkøbsbranchen - jeg har slet ikke nævnt dem alle, bare de mest erfarede.

Hvad angår min egen vej mod denne branche kan nævnes følgende:

Jeg har en HG2, en gymnasial supplering (også kaldet HGS), så har jeg en matematisk studentereksamen og slutteligt har jeg taget en videregående uddannelse som professionsbachelor i finans. Dertil har jeg gennem de seneste 5-6 år har rigtig meget at gøre med B2B og hvordan denne verden foregår. Jeg har haft kontakter med leverandører rundt omkring i verden og har løbende fået skabt en del knowhow indenfor grossistområdet. Endeligt, så er jeg igang med at starte en netbutik op, som jeg håber også vil kunne tælle som en fordel, mens jeg søger indenfor indkøbsbranchen. Det er kort fortalt min indgangsvinkel til det.
Det er dog meget forskelligt om jeg søger elev og trainee stillinger, eller om jeg søger direkte ind på stillinger som indkøbsassistent. Mit problem er, at jeg står midt i et dilemma. Til en elevstilling er jeg lettere overkvalificeret (ud over at være ældre end 25 år), og til en stilling som indkøbsassistent, der mangler jeg som regel erfaring med programmer som Navision eller SAP, som bruges meget indenfor indkøbsbranchen. Det er jeg dog igang med at lave noget ved, da jeg påbegynder et kursus hvor jeg kan få et grundlæggende kendskab til Navision - det skulle gerne gøre det lettere for mit vedkommende at søge som indkøbsassistent og ikke elevstillinger.

Og det var så en lang smøre både om dine mulige indgangsvinkler og hvordan jeg selv har vinklet min fremtid indenfor branchen. Har du spørgsmål, er du mere end velkommen til at spørge. Skal forsøge at svare efter bedste evne eller ud fra hvad jeg har erfaret.

Håber du er blevet lidt klogere på hvordan du kan gøre Wink

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)