Du kan f.eks. lave en side du kalder 404.html hvor du sørger for at implementere noget i stil med at gøre brugeren opmærksom på hvad der er sket (forkert URL, what not), og så prøve at lede brugeren i den rigtige retning.
I din .htaccess fil skriver du så følgende:
ErrorDocument 404 /404.html
Bemærk at 404.html skal i dette tilfælde være i rodmappen.
Jeg arbejder til daglig med wordpress webshops og driver mine egne affiliate sider.
Det er klart - bruger han WordPress, eller andet system virker min fremgangsmåde ikke optimalt.
Tror slet ikke den vil virke hvis permalinks i WP er slået til.
Nej ikke i WordPress tilfælde, da alt bliver sendt til index.php, hvor den kigger det efter for at se hvor den skal hen.
Nemlig...
Man kan i udgangspunktet sige at hvis der er tale om brug af brugervelige url adresser, hvor der ikke er tale om en flad html side, altså at hjemmesiden fx er en dynamisk hjemmeside, med database mm. Så skal man ind over systemet (PHP, ASP, .NET) mf. for at gøre noget med sider der ikke findes. Det vil sige at man skal holde styr på hvilke sider der findes, og findes den efterspurgte side så ikke skal man handle. Fx sende en 404 fejl header og vise en 404 side. eller man skal 301 redirecte brugeren.
Men er der tale om at man har en flad html side, så vil serveren håndtere 404 fejl, og vil man så gerne vise en custom 404 side, kan man bruge din løsning til at lave en decideret fil som er den der vises når brugeren rammer en 404 side.
Tak for svar :-). Der er tale om prestashop. Men kan man ikke bare dirigere den besøgende til forsiden skal man lave en 404 fejlside, kan man ikke bare dirigere uden at informere den besøgende eller er det dårlig stil?.
Beklager hvis jeg ikke er bedre til at formulere spørgsmålet helt skarpt.