Hej Aminoer :) Jeg står overfor at skulle starte et anpartsselskab. I den forbindelse har jeg tænkt på følgende opbygning: - Jeg indskyder 80.000kr. til opstart af et holdingselskab - Holdningselskabet bruger de 80.000kr. på at stifte datterselskabet. - Et 3. selskab ejet af en ekstern investor låner 500.000kr. til datterselskabet. Det er meningen, at den eksterne investor skal have del i virksomhedens overskud efter en given formel og kun op til en vis grænse. Investoren skal altså ikke have ejerandel i selskabet. Er det er lovlig/mulig konstruktion, at investoren i ovenstående tilfælde f.eks. får 25% af virksomhedens overskud i rente på sit lån op til et maks. på 200.000kr. det første år? Vi har også tænkt på, at investoren kunne låne pengene til selskabet uden at få noget i rente, men i stedet kunne hyres som konsulent, og på den måde få de 25% af virksomhedens overskud op til maks. 200.000kr. det første år? Håber at nogen kan hjælpe med et svar på dette. Mvh. Jørgen C |
Opstart af APS med en investor
- 1
Det med investor er kompliceret.. Hvis han stifter et selskab for de 500.000 kr så har han nu en anpartsværdi på 500.000 kr og den kan han nu lade selskabet låne ud til dig. Forselen burde være, at hvus det gik galt og du ikke kunne betale tilbage, så stod han med tabt ApS kapital på de 500.000kr og det gav fradrag i aktoeindkomst som mulighed. Skyder han rent ind selv som lån, og pengene tabes, er det uden nogen skattefordel Det kan godt aftales at han får sin investering fra hans Ap S retur via overskud, det er så nok investering fra hans selskab og ikke lån Det er mange penge, så tag jurist eller revisor indVh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Kan jeg i øvrigt få dig til at uddybe: "Det kan godt aftales at han får sin investering fra hans Ap S retur via overskud, det er så nok investering fra hans selskab og ikke lån" Hvad mener du i dette tilfælde er forskellen på investering fra hans selskab og lån? Med investering mener du så at han skal have en ejerandel, for det prøver vi jo på at undgå? Kan metoden med at ansætte hans virksomhed som konsulent i øvrigt virke? Vi har også planer om at søge profesionel assistance, men det er meget rart at få sat sig ind i tingene på forhånd :) Mvh. Jørgen C. |
Du skal endeligt bruge en jurist eller advokat ud over mig. Jeg mener ikke det gør den store forskel om det er en investering eller et lån faktisk. Et lån klinger mere som noget med rente, hvor en investering godt kan gives som en investering der f.eks. tabes hvis et projekt ikke kommer igang - og kun giver penge tilbage som ex. 25% af overskud eller en form for royalty - UDEN at investor kommer til at eje noget af selskabet. Han investerer i et projekt, han kan tabe pengene - eller få dem rigt tilbage hvis det han investerer i går godt. Lån eller invest? Jeg ville tale invest, men hør jurist/revisor Hvorfor så via et ApS han opretter. Jo hvis han skyder 500.000 ind hos dig som lån eller invest af egne private midler, og du så knækker nakken og ikke kan betale en rød øre tilbage, så er alle pengene tabt, og han kan ikke trække noget som helst fra i skat grundet tabet, han har tabt ½ mio beskattede midler. Hvis han i stedet stifter et selskab med en selskabskapital på 500.000 - (kunne være et holdingselskab som ApS) og lader det selskab investere eller låne til dig - så bogfører selskabet jo formentlig det ind som værdi af investering - MEN hvis du så knækker nakken og ikke kan betale en rød øre tilbage, ja så knækker investors holding ApS også nakken OG - han taber en værdi på 500.000 som han havde i ApS kapital - OG det bør give ham fradrag for det tab på anparter helt som et tab på unoterede aktier - og måske han så har glæde af det fradrag i sammenhæng med andre investeringer. Det giver en mulighed for et fradrag hvis du taber hans penge, som han ikke har hvis han som person skyder dem ind. Du skal også høre revisor om hvordan han ser på invest eller lån, også i form af, at du jo hvis det er lån skal aftale noget med et lån der kan kræves tilbage fra dig med dages varsel, hvis ikke der skal rodes renter ind mellem jer og hvis det er invest, så skal det formuleres, så du kan bruge disse 500.000 kr over måske 3 år medens du arbejder med projektet, og derfor skal kun en del tages ind hvert år til skat medens resten skal hensættes i form af, at du har en forpligtelse overfor investor til at arbejde med hans penge også i år 2 og 3 indtil du kan aflevere et færdigt projekt som han kan komme til at tjene på - royalty eller overskudsdel Han kan godt ansættes som konsulent, intet problem i det, men så er det jo løn han skal med almindelig skat. Når vi taler om så meget som 500.000 kr så er det vigtigt at bruge rådgivere som kan se både hvad der er godt for dig og for din investor - sikkerhedsmæssigt og skattemæssigt man kan sagtens både låne og investere uden at skulle være ejer - det er rent og skær et aftale spørgsmål. Jeg har været involveret lidt i den type tidligere. Hvis du når frem til noget aftale du vil ha set igennem, må du gi mig en e-mail i min gæstebog eller her - så skal du få min vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com