Det kan godt være jeg spørger dumt her. Men jeg startede en enkeltmandsvirksomhed i Juni 2012. Jeg indberettede på udvidet selvangivelse, at forventet resultat fra virksomheden i 2012 var 0, da jeg forventede ikke, at firmaet ville give overskud før året efter, men heller ikke underskud (dvs at indtægter og udgifter ville være lige til sidst).
Nu viser det sig at det alligevel blev til et meget lille overskud af ca 4600kr. Jeg har anvendt virksomhedsordningen, hvilket vel betyder at der skal betales 25% skat af overskuddet.
Og her kommer det dumme spørgsmål: hvor/hvordan betaler jeg denne sum til Skat? Jeg havde forventet at modtage en girokort, eller at finde et sted på Skats TastSelv, hvor man kunne betale beløbet.
Jeg vil mene du skal indberette 4.600 kr. i Rubrik 111 på den udvidede selvangivelse. Husk at dette overskud skal stamme fra dit skatteregnskab, som skal udregnes uden moms.
Tak for svaret. Men det har jeg også gjort - både med hensyn til rubrik 111 og regnskabet. Mit spørgsmål drejer sig om hvordan jeg betaler det 25% af overskuddet til SKAT, som p.t. stadigvæk ligger på min virksomhedskonto?
Tak for svaret. Men det har jeg også gjort - både med hensyn til rubrik 111 og regnskabet. Mit spørgsmål drejer sig om hvordan jeg betaler det 25% af overskuddet til SKAT, som p.t. stadigvæk ligger på min virksomhedskonto?
Den udvidet selvangivelse har frist helt ind til 1/6 så et kvalificeret bud er nok der omkring, men du kan altid gå ind på skat.dk og betale restskat, så indbetaler du blot 25% af beløbet, så er du garderet.
Så begynder det at give lidt mere mening - troede nemlig det var her i slutningen af Marts. Det vil så sige, at jeg kan forvente at modtage en girokort efter 1/6 fra skat?
Så begynder det at give lidt mere mening - troede nemlig det var her i slutningen af Marts. Det vil så sige, at jeg kan forvente at modtage en girokort efter 1/6 fra skat?
Mange tak.
Er lidt i tvivl hvor langtid skat tager om det, fra frist-datoen, men som sagt kan du blot betale restskat, så minusser de det hvad du har betalt, med det du skylder.
Hvis du har indberettet selvangivelse korrekt bør du have fået en årsopgørelse - På denne vil der stå om du har en overskydende eller restskat.
Hvis der er overskydende skat skal du ikke foretaget dig noget da SKAT allerede har modregnet den skat du skal betale fra virksomheden, i den skat der er tilbageholdt i din løn, og udbetaler resten.
Hvis der er restskat som er under ca. 18.000 vil det blive automatisk indregnet på din forskudsopgørelse for 2014, når den bliver lavet i november. Du kan vælge frivilligt at indbetale den restskat som fremgår af din årsopgørelse. Ved at gøre dette sparer du lidt penge i form af renter - For at finde det præcise beløb du skal indbetale kan du på SKATs tast-selv hjemmeside finde en beregner som ud fra restskatten på din årsopgørelse, og den dato du foretager indbetalingen kan beregnet de dag-til-dag renter som bliver tillagt, og dermed det samlede beløb som skal indbetales. Indbetalingen kan du foretage direkte på hjemmesiden med dankort, eller få dannet en betalingsID til netbank,
du har fået fine nok svar men man kan spørge sig hvofor du anvender VSO for så lille et beløb og om du har opgjort det korrekt hvis du ikke har fået økonomi eller revisor hjælp, for virksomhedsordningen er ikke helt let - og normalt slet ikke til små overskud på 4-5.000 kr faktisk - den kan vælges fra eller til
Det vil være ærgerligt hvis du har lavet fejl i den, men bare du er sikker, så er alt OK