Hej Martin
Når der bliver sagt at det er et stort markedet, så tror jeg ikke at der blot menes at der er nogle store udbyder, men nærmere at der er mange webshops der alle sælger mobiltilbehør.
Er selv i branchen og har været det i 12 år nu og vi lever af det på fuldtid og er et par ansatte i firmaet.
Da vi startede tilbage i 2001 var der storset kun os og Mytrendyphone samt et par enkelte andre (kunne tælles på en hånd hvad der var tror jeg).
I dag er der nok nærmere 100+ webshops på markedet der sælger covers til iPhone og den slags. Så der er ikke kun stor konkurrence i forhold til de store markedet, men også ved at der er rigtig mange små webshops.
Man starter ikke en lille webshop op, og bare konkurrere med de store webshops som har flere fuldtidsansatte og allerede har flere tusinde varer i sortimentet og masser af daglige salg. Hos os opretter vi masser af nye varer hver dag og vi har adgang til næsten 50.000 forskellige varer inden for tilbehør og reservedele. Der kommer flere nye telefoner på markedet hver eneste måned og dermed masser af nye varer hele tiden, lige som andre varer udgår igen. Så der skal hele tiden oprettes nye varer, varer der udgår osv. hvis du vil have sortimentet til de nye telefoner.
Omvendt er der masser mindre webshops man kan prøve at konkurer med som en ny lille webshop (Går ikke ud fra at du starter med at smide flere hundrede tusinde i firmaet og starter med fuldtids ansat), der drives ved siden af skole eller andet arbejde, hvor sortimentet er et andet end hos de store. (ofte de billige covers fra østen) Hvis man vil store en "lille" webshop og sælge nogle covers, opladere osv. så skal man finde noget der adskiller ens shop fra alle de andre webshops der sælger de samme billige covers og ladere.
Hvorfor skal kunden vælge netop din shop og det sorte cover du sælger, fremfor en af alle de andre webshops der også har et sort cover til samme telefon. Og prisen er ikke konkurrence parameteret, for ingen vil kunne være billigst altid. Alle der køber de billigere covers, køber dem til de samme priser storset og køber man de kendte mærker er prisen også storset de samme om der købes 1 stk. eller 500 stk. hos de store grossister.
Og du skal som Simon også nævnte have kunderne ind og vokse dig større og større. For det koster en del af ligge på Adwords osv. når der i forvejen er så mange der annoncer, for så presses prisen op af hele tiden.
Mange tror at der er høje avancer på mobiltilbehør. Men når der findes så mange der sælger de samme varer, så sættes priserne længere og længere ned.
Så avancerne er små og konkurrence er stor (både store men også MANGE små) så du skal finde noget der adskiller dig og forberede dig på rigtig hård konkurence.
Skulle vi starte fra ny af, ville vi ikke vælge mobiltilbehør (eller børnetøj, E-cigiratter og et par andre ting "alle" vil sælge), netop fordi der er så mange om buddet. Så medmindre man allerede er etableret på markedet så er det er hård kamp, for at komme op og ligge godt og lave ordre nok til at det kan hænge sammen.
Prøv eventuelt at starte med at kigge på http://www.trustpilot.dk/categories/mobile_accessories og blot se på de første 20 webshops, og se hvad du kan gøre bedre end, der gør at kunderne ville vælge dig og dine varer.
Og prøv ligeledes at søg efter mobiltilbehør og se hvor mange forskellige webshops der kommer frem og dermed hvor mange forskellige sider du skal konkurrer imod for at komme frem på de første sider i
google. Der er masse af arbejde i at komme frem på side 1 på de gode søgeord som kunderne søger efter og ellers skal der bestilles en del kroner
pr. klik i adwords for at komme frem i adwords annoncerne.
Hvis du vælger at give dig i kast med det, så held og lykke og velkommen i "branchen", og så husk at find noget hvor du kan adskille dig fra alle andre.
/Jim Jensen