Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min makker betale diesel'en?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg startede for 2 år siden som selvstændig ved siden af mit fuldtids job. Det har stille og roligt taget til sig og jeg arbejder nu kun selvstændigt i håndværker branchen. Da jeg startede i sin tid købte jeg en næsten ny vw transporter hvor momsen blev betalt. Jeg betaler alle udgifter af egen lomme og udbetaler mig selv kørepenge. For et par måneder siden begyndte jeg så at arbejde sammen med en anden som også har eget firma. Han har så spurgt om det ikke var meget nemmere hvis jeg stod for bilen og han så bare betalte alt dieselen. Men det er jeg blevet lidt i tvivl om det er lovligt?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo bare fakturere ham for Diesel/leje af mandskabsvogn, så han betaler det den vej.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du kan naturligvis lade ham betale diesel/leje af vognen, men jeg synes jeg mangler at forstå:

Påtænker du at bruge skattefri kørselsgodtgørelse for dig selv for de km din ven i et andet selskab kører i bilen - så mener jeg bestemt ikke det går, men andre kan være klogere?

Hvis du udlejer den, og han laver en skade, har du så OK fra forsikringen på at det sker ved at du lejer mod betaling?

venligst John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 11
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kører sammen i min bil. Og vi bor ikke så langt fra hinanden. Så jeg plejer at hente ham om morgene og så kører vi ud til kunderne i min bil. Bilen er købt og betalt af mig selv privat. Så ja, jeg udbetaler pt mig selv skattefrie km penge. Og så har vi snakket om hvordan han skulle være med til at bidrage til bilen. Det har jo været en stor udskrivning for mig i sin tid. Og jeg/vi bruger da en del diesel nu. Så hans forslag var om han ikke bare så skulle stå for dieselen. Jeg lejer den som sådan ikke ud til ham...

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det store spørgsmål i dette er om din vens bidrag til kørslen for dig er skattefri eller ej. Såfremt din ven ønsker at fratrække betalingen til dig/for brændstoffet er det min klare opfattelse at du skal betale skat heraf. For at holde rene linjer vil jeg anbefale at du skriver en faktura til din vens virksomhed på bidrag til kørsel, som han trækker fra i sit regnskab og du indtægtsfører i dit regnskab. På den måde er der klare linjer og der vil ikke være nogen "tvivlsom" skatteunddragelse i det.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskabsfabrikanten:
Det store spørgsmål i dette er om din vens bidrag til kørslen for dig er skattefri eller ej. Såfremt din ven ønsker at fratrække betalingen til dig/for brændstoffet er det min klare opfattelse at du skal betale skat heraf. For at holde rene linjer vil jeg anbefale at du skriver en faktura til din vens virksomhed på bidrag til kørsel, som han trækker fra i sit regnskab og du indtægtsfører i dit regnskab. På den måde er der klare linjer og der vil ikke være nogen "tvivlsom" skatteunddragelse i det.

ja den er ren og fin - men vil det så ha betydning for at der bruges skattefri kørselsgodtgørelse for de samme km som der faktureres til vennens firma for mon?

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det mener jeg ikke når gummihest betaler alle driftsudgifter på bilen privat, herunder brændstof.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du med på hvad jeg mener :-) ?

Det vi har talt er skatteforhold. Er du bevidst om at du kan fratrække momsen på driften af din varebil (det kan du af al brændstofforbrug og vedligehold såfremt totalvægten er under 3 ton)?

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)