Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retina eller ikke?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads,

Jeg har netop selv lige udskiftet min 13" MacBook til en Retina model - dog ikke fordi jeg ønsker mere pixel tæthed - men fordi Retina modellen kan køre 1680x1050 opløsning, hvilket giver dejligt meget plads på den lille skærm.

Så hvis du skal lave grafisk arbejde, vil jeg uden tvivl forslå en Retina model.

Hvis du ikke ønsker at benytte den ekstra opløsning, kan du også blot køre normal opløsning med mere pixel-tæthed, og dermed få et knivskabt billede.

Dbh Brian

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:57

Jeg har lige købt en 15" MPB med Retina og det var _alle_ pengene værd, både højere opløsning og højere pixel tæthed gør det til en drøm at arbejde på maskinen :-)

Har ikke oplevet performance issues overhovedet (husk at få SSD disk i også)

Fra København
Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 227
Fra  BoldShop.dk Skrevet kl. 13:59

Mads S. Petersen:
så bliver en non-retina skærm på en MBP 13" noget grynet at se på ?

Jo.

Fra Middelfart
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 14:00

Der er nok ikke noget endegyldigt svar... men ifølge mig er retina rent luksus - ikke et behov :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Mar 12
Indlæg ialt: 248
Fra  madebyM Skrevet kl. 14:16

Okay, tror jeg vælger retina med, da en SSD disk er dejlig at få med, og jeg ikke på min bærbare har behov for 750GB HD som der er MBP uden retina. De har samme antal ram, og samme GPU så det er ikke der er stor forskel. Dejligt at høre der ikke har være performance problemer heller.

Tak for svarene alle sammen :)

Go' dag!

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 16:06

Pixel tæthed er relateret til størrelse på skærmen i forhold til opløsning.

Så at bruge en retina skærm i en mindre opløsning giver en mindre pixel tæthed selvom skærmen kan vise en højre, og selfølgelig tager det flere kræfter at køre i højere opløsning, der er mere data der skal behandles.

Retina er et ord Apple har fundet på, det er ikke en ny standart, at skærmen er bedre/skarpere skyldes at pga pixeltætheden har udfordringen været at lave hver enkelt celle så lille og stadig undgå bleeding, som er et fænomen hvor den enkelte celle lyser nabocellen op. "Side gevisnsten" har så været større farvemætning. Men i den sidste ende er det "bare" en skærm med en højere opløsning.

Det er selvfølgelig en landvinding, men der er en bagside. Feks. er ydelse et problem på ipads med retina, da en retina app kræver meget mere data og databehandling, uden at der er kommet mere plads eller processor i den.

Teddy 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)