Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Risikoen for black hat / grey hat SEO fra mulige SEO-partnere - hvordan undgåes det?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Der er jo et hav af større og mindre virksomheder der tilbyder søgemaskineoptimering. De store etablerede spillere kan man med god grund have tillid til, men de lidt mindre kan jeg ikke lade være med at være lidt skeptisk omkring. I de fleste tilfælde er dette sikkert uberettiget, men risikoen omkring Black hat SEO nager.

Derfor er det nemt at fravælge de mindre SEO-virksomheder, for selv om de måske kan fremvise referencer med fine resultater i Google, kan disse være fremskaffet ved brug af Black /grey hat-metoder som ikke holder på længere sigt.

Er der en måde man kan blåstemplet SEO-virksomheder inden/efter valg af samarbejdspartner? Måske ved gennemgang af linkbuilding osv. af en uvildig part?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

1980'eren:
Er der en måde man kan blåstemplet SEO-virksomheder inden/efter valg af samarbejdspartner? Måske ved gennemgang af linkbuilding osv. af en uvildig part?
Nej der er ikke nogen måde hvorpå man kan blåstemple SEO firmaer. Dette er fordi selv de etablerede og store seo virksomheder som du sikkert tænker på, også bevæger sig ind i Black Hat/Gray Hat SEO området. Så hvis du skulle få en uvildig gennemgang af firmaet før et eventuelt samarbejde, vil den uvildige se at dette er tilfældet for stort set alle virksomhederne også de store.

Dette er fordi det i bund og grund handler om den risiko som kunden er villig til at løbe. Med andre ord, vil kunden helst gerne have den langsigtede løsning som tager tid både at udføre og se resultater ved, så er det selvfølgelig den vej SEO leverandøren vil gå. Men vil kunden gerne have hurtige resultater, og løbe den risiko der jo er, så vil SEO leverandøren også bevæge sig ind i det mere grå område, måske endda sorte.

Det kan kun undgås ved at du fortæller at du ikke vil have grå/sort SEO, og derefter stoler på at leverandøren også vil efterleve det. Selvfølgelig skal du selv holde øje, og måske endda få en uvildig til at se det arbejde der er lavet igennem, men kun hvis du er i tvivl om det nu også er whitehat. For at samarbejde med kunder der ikke stoler 100% på leverandøren, er et samarbejde der er forudbestemt til at ende galt på den ene eller den anden måde.

Det handler jo også om at man som kunde jo skal se sig for før man vælger leverandør af sin SEO, og gå med sine mavefornemmelser. de er somregel rigtige. og så selvfølgelig se hvad andre siger om den pågældende virksomhed.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej 

SEO er i høj grad et spørgsmål om tillid til dit SEO-firma. Det er altid en god del at tjekke op på leverandørens omdømme, samt kontakte de referencer som måtte være opgivet. (det er set før at kunden aldrig har købt SEO, selvom at de står på referencelisten)

Når det er sagt, er det nok kun de færreste kunder, som ved nok om SEO til at spotte risikable optimeringsmetoder. I så fald kan man overveje at bruge en 3. part til at vurdere det udførte arbejde, for derved at få et objektivt bud på sagen (fra en anden SEO-leverandør). For mange vil dette dog sikkert ikke være aktuelt, da det ikke just er gratis.

Mit råd til dig er derfor, at du først og fremmest tjekker referencerne op manuelt. Tag derefter en snak med leverandøren om hvilken risikoprofil som vil blive benyttet. Hav særlig fokus på linkbuildingen, og spørg ind, hvis leverandøren fortæller at den primære linkbuilding vil blive lavet fra deres eget netværk af blogs.

- Emil

Tilmeldt 2. Oct 12
Skrevet kl. 20:14

Tak for de gode og uddybede svar.

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:
selv de etablerede og store seo virksomheder som du sikkert tænker på, også bevæger sig ind i Black Hat/Gray Hat SEO området

Det kan godt være jeg i for høj grad forkaster legitimiteten af denne form for SEO / linkbuilding, men det er selvfølgelig rigtigt, at det bør være op til kunden hvilke risici han/hun ønsker at tage. Jeg har bare bemærket flere SEO-firmaer der fordømmer black hat SEO og afviser at ville bruge det.

Omvendt er der flere - især de lidt mindre firmaer - der reklamerer med "no cure, no pay". Specielt her kunne man godt frygte de metoder der bliver benyttet for at få kundernes søgeord frem i resultaterne.

Det jeg tænkte på var, om man ved f.eks. at kigge på de indgående links kunne identificere, om arbejdet med linkbuilding er af den eller den anden karakter.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 20:52

1980'eren:

Tak for de gode og uddybede svar.

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:
selv de etablerede og store seo virksomheder som du sikkert tænker på, også bevæger sig ind i Black Hat/Gray Hat SEO området

Det kan godt være jeg i for høj grad forkaster legitimiteten af denne form for SEO / linkbuilding, men det er selvfølgelig rigtigt, at det bør være op til kunden hvilke risici han/hun ønsker at tage. Jeg har bare bemærket flere SEO-firmaer der fordømmer black hat SEO og afviser at ville bruge det.

Det var så lidt.

Dem der fordømmer Black Hat SEO, eller den mere grå af slagsen, benytter sig sikkert af det alligevel. Prøv at tænke på det at linkbuilde, det er jo at bygge links for at opnå højere synlighed. De fleste af disse links er jo reelt ikke lige det man kunne kalde white hat seo, det er jo manipulation. Så reelt gør alle det på et eller andet tidspunkt.

Vil du gerne have den hvide af slagsen, skal du i stedet se på hvordan du kan skabe noget på din hjemmeside (video, info, billeder mm), som kan få links fra dine besøgende, pr automatik. det er de links der er de gode, for de kommer pp den mest naturlige måde.

1980'eren:
Omvendt er der flere - især de lidt mindre firmaer - der reklamerer med "no cure, no pay". Specielt her kunne man godt frygte de metoder der bliver benyttet for at få kundernes søgeord frem i resultaterne.
Det er også rigtigt, men her må jeg henvise til det jeg og emil siger, nemlig at du skal stole 100% på din leverandør. Frygter du det allerede fra starten af i et forløb, vil du jo hele tiden sætte spørgsmålstegn ved det leverandøren laver.

Jeg personligt stopper et samarbejde hvis jeg det mindste kan ane at der ikke er 100% tillid til det jeg siger og gør for kunden. og det ved jeg at der er andre både store og små seo virksomheder der også gør.

1980'eren:
Det jeg tænkte på var, om man ved f.eks. at kigge på de indgående links kunne identificere, om arbejdet med linkbuilding er af den eller den anden karakter.
Det vil man godt kunne, men prøv at se mit første svar i dette indlæg :)

Men en anbefaling til dig... lav en søgning på black hat seo, og læs alt hvad du kan finde på google omkring det, du vil selv blive langt mere rustet til at finde en leverandør.

MVH Kim Tetzlaff

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:04

1980'eren:
De store etablerede spillere kan man med god grund have tillid til,

Hvordan kommer du frem til det?

Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:19

Jeg tror du skal gøre dig lidt klart hvad du mener med black og specielt grå hat seo.

Ifølge googles retningslinjer er det et brud på deres regler at købe links, men det er præcis hvad du gør hos selv de største seo firmaer. Hvilket altså er et brud på google regler.

Men er dette grå hat ? efter min mening nej, men det er et brud på google regler.

Tilmeldt 2. Oct 12
Skrevet kl. 11:04

Thomas Frost:

1980'eren:
De store etablerede spillere kan man med god grund have tillid til,

Hvordan kommer du frem til det?

Det er en kraftig formodning, men hvis du mener det er helt forkert må du gerne uddybe hvorfor. :) Men det er vel ikke helt ved siden af at antage, at en etableret og anerkendt virksomhed har et større behov for at bibeholde et godt omdømme end en nyoprettet virksomhed. Dermed absolut ikke sagt, at man ikke kan have et ønske om at skabe sig et godt omdømme som ny SEO-virksomhed - men som potentiel kunde bør man vel her have lidt større opmærksomhed på de metoder der benyttes. Her tænker jeg som sagt især på dem, der benytter sig af "no cure, no pay", hvor man kunne frygte de metoder der benyttes for at opnå kundens målsætning.

carstenhansen87:

Jeg tror du skal gøre dig lidt klart hvad du mener med black og specielt grå hat seo.

Ifølge googles retningslinjer er det et brud på deres regler at købe links, men det er præcis hvad du gør hos selv de største seo firmaer. Hvilket altså er et brud på google regler.

Men er dette grå hat ? efter min mening nej, men det er et brud på google regler.

Nej, du ret i at det er et spørgsmål om definitioner. Som Kim også siger er det lidt svært at lave virksom linkbuilding kridhvidt. Så lad os i stedet kalde det mørkegrå hat - eller bare risikobetonet SEO / linkbuilding.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:23

1980'eren:
Det er en kraftig formodning, men hvis du mener det er helt forkert må du gerne uddybe hvorfor. :)

Da penguin ramte var der bl.a. en del af de allerstørste SEO firmaers kunder i USA og UK der blev ramt. Det viste sig de havde outsourcet en masse til billigere indere, uden at tjekke op på om tingene blev gjort ordentligt. Og her taler vi om store respekterede firmaer.

Jeg ser også flere af de store i Danmark, som benytter alt for ensidig linkbuilding, som efter min mening er for risikabel i forhold til prisen. For risiko hænger jo altid sammen med pris, men selvom man bruger splogs kan man godt alligevel lave langt større variation, end en del firmaer har for vane.

Man er nødt til at vurdere hvert enkelt firmas arbejde, for at se om de specifikt opfylder ens krav og behov.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:49

1980'eren:
Det er en kraftig formodning, men hvis du mener det er helt forkert må du gerne uddybe hvorfor. :)
Har allerede uddybet hvorfor :)

1980'eren:
Men det er vel ikke helt ved siden af at antage, at en etableret og anerkendt virksomhed har et større behov for at bibeholde et godt omdømme end en nyoprettet virksomhed.

Jo det er helt forkert, grunden er at der ikke er noget galt i Black Hat SEO, så længe man ved hvad man laver. At det så er ved at ebbe ud er en anden snak, men der er altså ikke noget galt i black hat seo i den forstand...

Som skrevet før, så mange af dem du sikkert tænker på når du siger anerkendte virksomheder, benytter sig af black hat seo i større eller mindre grad. sagt på en anden måde så benytter de sig også af det man kunne kalde for risikobetonet SEO. Det handler om hvordan man gør det og ikke mindst hvor meget man informere sine kunder om den risiko der er forbundet med det. alt skal jo helst ske i dialog med kunden...

Og typisk vil det være sådan at anerkendte virksomheder ved hvordan man skal gøre det, hvad man skal være obs på og hvad man bestemt ikke skal gøre. og det er nok mere den forskel og det fokus du bør have, frem for at se på om der benyttes black hat seo.

Der er selvfølgelig altid den risiko at det arbejde man laver, på et tidspunkt ikke virker mere eller får meget lav værdi, men sådan er det nu også hvis man udelukkende benyttede sig af White Hat SEO. Tag fx det at man laver en video og en god infoside som støtter denne video godt. Den får gode placeringer, og den får links fra besøgende fordi den er god. Det er det man kalder white hat seo. Men er du sikker på at den også holder og skaber links om 1-2 år? og er du sikker på at de hjemmesider der linker eksisterer for altid? Nej vel. og det er jo også derfor SEO er et evighedsarbejde så at sige, det er jo ikke en "one timer".

Der er en risiko forbundet med alt hvad man laver der har med web at gøre, mest fordi man ikke kan forudsige alt... fx om det design man har lavet holder i fremtiden, om de funktioner man har på hjemmesiden skal være de samme altid, hvad konkurrenter har tænkt sig i fremtiden, hvad Google har tænkt sig, hvad dine brugere har tænkt sig mm. Man kan kun tænke sig til hvad der måske sker og ikke sker, ud fra den erfaring man nu har. og så ellers blive ved med at rette til når eller før noget nyt kunne opstå.

Det er ikke fordi jeg er absolut fortaler for Black Hat SEO, men jeg synes at der er det forkerte fokus på black hat seo, som du jo nok kan læse dig til og som er essensen i det jeg skriver her :)

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)