Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg arbejder på at starte egen virksomhed - men junglen af regler er besværlig.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Grindsted
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Fra  Damp-masten Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg er ny herinde og er pt i fuld gang med at arbejde min egen virksomhed op.

Der er så mange ting som nogle oplyser om, andre stiller krav til og endnu flere stiller spørgsmål ved.

Mit firma skal drives fra egen bolig, hvor der er min plan at indtage min garage til kontor, værksted og lager - men kan denne bygning trækkes fra?

Mit hus er på 105 kvm + garage (muret) på 30 kvm.

Det er min plan at få garagen isoleret på de 3 ydevægge som ikke er isoleret, ligesom jeg vil brække gulvet op og ligge gulvvarme i og murer porten til og istedet få en dør og et vindue i, men kan virksomheden trække denne udgift fra da det kun er for virksomhedens skyld?

Jeg har behov for strøm og varme af hensyn til mine varer og kontorets maskiner - kan dette trækkes fra?

Nogle andre virksomhedsejere har oplyst mig, at der selvom jeg er enkeltmandsvirksomhed stilles krav om adgang til køkken, bad og toilet, er dette muligt at leje sig ind i via privaten?

Jeg kæmper for at blive selvstændig for at komme ud af arbejdsløsheden - synes selv jeg kan fremvise pæne resultater fra min opstart som hobbyvirksomhed, men min bank er skeptisk. Hvis jeg nu efter 6 mdr eller deromkring kan se at firmaet ikke er rentabelt i sig selv, kan man så fra md til md få sin dagpengeret tilbage?

Håber virkelig der er nogen herinde som kan hjælpe mig i mine bestræbelser.

Venlig hilsen

Thomas Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44

Lad os starte med at håbe at andre - måske tilmed mere vidende også byder ind men:

Læs DETTE LINK, hvor der nederst er en del om netop problematikken med firma i eget hus. Problemet er at lejer man ud til sit firma så får man jo en skattepligtig lejeindtægt - så ofte må man nøjes med netop strøm og varme og en evt andel af ejendomsskatten, men der ved jeg ikke hvordan man beregner når det er en garage

Som du beskriver det er det i alle fald klart, at du har klar adskildelse af privat og virksomhed. 

Thomas:
Det er min plan at få garagen isoleret på de 3 ydevægge som ikke er isoleret, ligesom jeg vil brække gulvet op og ligge gulvvarme i og murer porten til og istedet få en dør og et vindue i, men kan virksomheden trække denne udgift fra da det kun er for virksomhedens skyld?

jeg vil kalde det tvivlsomt da det formentlig vil blive set som en klar forbedring under alle omstændigheder og ikke en omkostning.

Thomas:
Nogle andre virksomhedsejere har oplyst mig, at der selvom jeg er enkeltmandsvirksomhed stilles krav om adgang til køkken, bad og toilet, er dette muligt at leje sig ind i via privaten?

Hvis du kun er dig selv er det jo slet ikke noget nogen blander sig i, men ellers vil jeg bestemt mene du kan stille privatens toilet til rådighed for ansatte - igen giver det ikke meget mening at leje det ud for det giver en skattepligtig indtægt og I skal jo også selv bruge toilettet. Jeg har ikke hørt om krav om køkken adgang - men du kan givet gøre helt samme, hvis det virkeligt skulle være krav for en ansat. 

Det du som jeg ved det har krav der skal opfyldes er toilet og så skal du tegne erhvervsskadeforsikring for de ansatte.

Thomas:
Jeg har behov for strøm og varme af hensyn til mine varer og kontorets maskiner - kan dette trækkes fra?

Ja det kan der ikke være tvivl om, men du skal opsætte bimålere så du kan påvise at det er til det formål og ikke til privaten

Thomas:
Jeg kæmper for at blive selvstændig for at komme ud af arbejdsløsheden - synes selv jeg kan fremvise pæne resultater fra min opstart som hobbyvirksomhed, men min bank er skeptisk. Hvis jeg nu efter 6 mdr eller deromkring kan se at firmaet ikke er rentabelt i sig selv, kan man så fra md til md få sin dagpengeret tilbage?

Når du starter CVR fuldtids ryger du af dagpenge systemet. Når du lukker dit CVR så vil du hvis du har optjeningsret til dagpenge fra inden du blev arbejdsløs igen kunne gå på dagpenge - men dit CVR skal lukkes

Du skal i din a-kasse meddele at du forsætter som selvstændig og stadigt betale bidrag - og hvis ellers du har omsætning der kan vise at du har arbejdet fuld tid som selvstændig, så skal du også der optjene fornyet dagpengeret. For selvstændige beregnes optjeningen lidt kompliceret ud fra omsætning og aktivitet og ikke kun efter om du faktisk fik det lønsomt nok til selv at hive penge ud. Jeg vil anbefale du taler med en A kasse for selvstændige - ex ASE og ser til at få flyttet din optjeningsret med derover, de er ofte langt bedre til at behandle selvstændige der evt må gi op. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html om selvstændig og a-kasse

Endeligt handler det her jo så om at det IKKE går galt - at du tror på den og går du til biddet, så hvorfor ikke. Eneste jeg ville anbefale er, at du tager det forsigtigt med omkostninger. De ting du absolut skal have, dem må du naturligvis anskaffe, men tænk omkostningsbevidst - skaf NEED TO HAVE og vent med NICE TO HAVE

Hvis du skal bruge en del penge på værktøj og maskiner, så overvej stærkt om ikke du skal stifte et ApS. Det vil jo kræve 80.000 kr at skyde ind MEN de kan jo så straks bruges på at anskaffe varelager, maskiner osv, og hvis det du skal igang med er noget der kan indebære risiko fra kunder og krav og tab, så vil du være beskyttet af dit ApS. Du må dog forvente, at hvis din bank skal ind og finansiere med, så vil de kræve personlig selvskyldnerkaution, så der vil du altid komme til at hænge på den som person.

Alt held og lykke med det hele herfra - du får lige til slut denne som handler om hvordan du rent praktisk stifter: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/start-af-virksomhed-skal-jeg.html

Fra Grindsted
Tilmeldt 4. Jan 10
Fra  Damp-masten Skrevet kl. 17:50

Mange tak for et meget detaljeret svar John - jeg vil straks læse videre, da jeg ikke er i tvivl om at min virksomhed kan klare sig også ret godt - jeg behøver ikke de store omkostninger og hvad angår min garage er jeg villig til selv at sørge for ombygningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11

Thomas:
da jeg ikke er i tvivl om at min virksomhed kan klare sig også ret godt - jeg behøver ikke de store omkostninger og hvad angår min garage er jeg villig til selv at sørge for ombygningen.
lyder super. Den med tilladelse kan ha det i sig, at der findes regler i visse område mod erhverv, men i villa områder vil det normalt bare gå på at man ikke har kunder ind og ud, ikke producerer noget der lugter eller støjer meget og ikke har en masse trafik til og fra. Det kan du høre teknisk forvaltning om i din kommune, de ved hvad der er af regler, lige som du kan checke evt grundejerforenings vedtægter (men de skal jo være tinglyste og derfor kendte af kommunen også)

vh

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:55

Thomas:

Vi startede også hjemme i vores hus i et villakvarter. Vi skulle søge kommunen om lov og de skulle så vurdere om der (som Cookie også er inde på) vil være megen tung trafik med levering af materialer eller om kundetrafikken ville være for massiv i forhold til kvarteret. Det fik vi nu uden videre lov til.
Kommunen krævede at der var adgangsforhold for handicappede (kunder) - også til toilettet. Vi fik dog dispensation for et lille trin op til hoveddøren.

Etableringsomkostningerne kunne vi ikke trække fra, da det ikke kunne godtgøres, at rummet ikke ville kunne bruges i en privat sammenhæng...

Men selvfølgelig kunne vi trække de nødvendige anskaffelser til kontormøbler osv. fra.

Der hvor vi boede dengang, ville det have været uforholdsmæssigt dyrt at skille elforbruget ad, så det gjorde vi ikke mere ved, før vi senere flyttede til nye lokaler, hvor tingene er skilt ad.

Jeg må indrømme, at tanken om, at vi kunne leje lokalerne af "os selv", ikke faldt os ind overhovedet. Vi brugte også bare den pc, printer og den telefon, vi havde i forvejen. Vi koncentrerede os bare om at løse vores opgaver bedst muligt - og det lykkedes heldigvis over al forventning. Senere har vi selvfølgelig anskaffet bedre pc-udstyr, smartphones m.m. og trukket udgiften fra, men jeg tror, det gav os en god start, at vi brugte så få penge som muligt lige i startfasen.

Fra Grindsted
Tilmeldt 4. Jan 10
Fra  Damp-masten Skrevet kl. 18:59

Mange tak Birte - jeg bliver da klogere og klogere af dette forum Smile

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)