Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-skat, overskud af virksomhed og månedligt fradrag

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg har netop oprettet en personlig ejet virksomhed, som jeg starter op ved siden af min faste stilling. Skat vil så have at jeg på min forskudsopgørelse under pkt. 221 skriver mit forventede overskud for 2013. Jeg har netop gjort dette, og set hvilke konsekvenser det har for mit skattekort - og med et forventet overskud på f.eks. 20.000 i år resulterer det til min undren i at mit nuværende månedlige fradrag falder med 3000 kr om måneden? Hvorfor gør det det?

Så kan det måske ikke betale sig at have virksomhed ved siden af sin faste stilling.

Nogle bud på om det kan være rigtigt at månedligt fradrag falder og hvorfor?

bedste hilsener GardenGirl Smile

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:34

Det er fordi den nye skattekort kommer først til at gælde fra 1. maj, den nye skat for hele 2013 skal du betale på 7 mdr.Smile

Tilmeldt 5. Apr 13
Skrevet kl. 18:17

tak for svar, men jeg forstår stadig ikke at det påvirker mit personlige månedlige fradrag negativt?

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 18:21

Det er fordi du skal løbende betale A conto skat af dit forventede overskud på 20.000
Det kan gøres ved at hæve din trækprocent eller reducere dit fradrag

Tilmeldt 5. Apr 13
Skrevet kl. 18:56

Tak for svar:-) Vil det sige at jeg så ikke skal betale B-skat løbende over girokort, men at skatten betales gennem forhøjet trækprocent eller sænket fradrag?

Kan jeg selv vælge forhøjet trækprocent istedet for sænket fradrag?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59

gardengirl:
jeg forstår stadig ikke at det påvirker mit personlige månedlige fradrag negativt?

Som Peter har forklaret men lidt uddybende. Når du nu tjener penge hvor arbejdsgiveren ikke indbetaler noget til skat for dig, så har skat jo basalt set to muligheder for at hente skatten.

1. de kan nedsætte dit fradrag, og derved betaler du nu skatten af alt det du tjener i din virksomhed så du har det skattefrit for med det lavere fradrag indbetales den skal jo sammen med skatten fra dit almindelige arbejde uden nogen skal lave ekstra administration. Det er så det første de gør, nedsætter fradraget indtil det når 0

2. Hvis din virksomheds overskud er så stort at dit fradrag går i 0 (og nu jo over 7 måneder da du først begynder i Maj) så får du for resten af beløbet opkrævninger på B skat som du selv skal indbetale

Du kan godt regulere dit forskud af egen virksomhed ned og op, men det skaber en uregelmæssig udbetaling for dig, og hvis du til oktober ser du ligger for højt, kan du lave forskud om til det korrekte - så får du tilsvarende højt fradrag for november og december

Din skat bliver til syvende og sidst reguleret med årsopgørelsen så du betaler det du skal, hverken mere eller mindre og med forskud og skat som nu, så slipper du for rente (strafrente) og en overraskelse til næste år.

Hvis ikke du tjener oppe i topskattegrænsen som er 421.000 efter am bidrag så kommer du af med ca 44% i skat på overskuddet af din virksomhed, da dit almindelige arbejde bruger dit fradrag. Det er helt samme % som du ville komme af med af en lønforhøjelse du f.eks. havde fået i år da en lønforhøjelse jo også kommer på toppen af den almindelige indtægt

Kommer du op i topskat ligger din skat max på 51,7% for 2013 som jeg husker det - og det er så kun af den del af indtægten der ligger over topskattegrænsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 13
Skrevet kl. 20:37

Tak for svar - er du rar og uddybe punkt 1 yderligere? Jeg tror næsten jeg har forstået det. Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51

Eh - synes den var så godt jeg kan - men 

Du opgiver at du tjener 10.000 kr i dit firma siger vi. Det skriver du i forskud. Så kan skat udregne at du skal af med ca 4.400 kr i skat af det

Nu skal de kradse pengene ind, og det gør de ved at sænke dit fradrag, og så betaler du de 4.400 kr i skat ved hjælp af det din normale faste arbejdsgiver indbetaler automatisk. 

Når du har mindre i fradrag så stiger din skat og det den stiger med er præcist det som behøves for at du betaler skat af dit virksomhedsoverskud

Det du har opgivet som overskud i virksomheden er dermed blevet beskattet og du får ikke mere skat ud af at drive virksomhed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 13
Skrevet kl. 21:00

Tusind tak - nu forstår jeg helt:-))

Tilmeldt 5. Apr 13
Skrevet kl. 09:13

Hej igen - du nævnte at skatteprocenten af overskud i virksomhed er ca. 44%. Er der særlige skatteprocenter for overskud i firm? Jeg troede at overskuddet af firma ville blive beskattet med den skatteprocent der står på mit skattekort....den er noget lavere end 44%.

vh GardenGirl

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)