Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri proces

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kan man få fri proces i en sag om et civilt søgsmål, hvor man har fået en underskrift på, at man skal have nogle penge, som man ikke har fået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

Nej. Hvis alt er klart, at han anerkender at skylde pengene så kan du køre en inkassosag, ellers skal der fuld proces til. Taber han inkassosagen kommer han til at betale alle omkostninger, men tal med en advokat eller google efter inkassobureau
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:15
Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 19:34

Og inkassosagen skal man selv betale?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

fireman:
Det har jeg svaret allerede -Hvis sagen er klar og erkendt fra ham der skylder (at dokumentet er 100% holdbart) så vil han blive dømt til at betale omkostningerne - ellers vil du blive dømt til dem - og du skal formentlig lægge ud, men tal med en advokat eller et inkassobureau - der findes vist nogen der ikke kræver forskud af dig hvis de bedømmer sagen som klar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 19:56

Okay.

Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 54
Fra  www.kcaj.dk Skrevet kl. 22:06

Jeg køre altid selv mine inkassosager, da det er det nemmeste. Hvad er det, som han har underskrevet ? Er det et frivilligt forlig ?

Og det allervigtigste: Har han overhovedet nogle penge. Det svære i dette land er ikke at vinde retsagen, men istedet få inkasseret sine penge, såfremt han er insolvent og ikke ejer kongens mønt, da man ikke kan tage udlæg i hans løn. 

Billig maling www.kcaj.dk .Besøg os i Tullinsgade 6-8, København V eller ring 52 79 46 32.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 22:32

fireman:

Wink Fri proces betyder at man får alle omkostninger betalt.

Inkasso bruges i forbindelse med betalingspåkrav til Fogedretten. Kun anvendelig hvis modparten ingen relevante indsigelser har til sagen. Og den alene på de foreliggende kendsgerninger kan pådømme sagsøgte.

Hvis indsigelser fra modparten (sagsøgte) indsendes stævning til Retten i sagsøgtes værneting.

Det er væsentlig at skelne imellem en inkassosag (kan køres af dig selv eller et inkassobureau/advokat). Dokumenter (betalingspåkrav) kan du hente på www.domstol.dk

Stævning (kan køres af dig selv eller en advokat på dine vegne). Du kan hente dokumenter (stævning) på www.domstol.dk .

Ligesom du kan læse dig til meget på www.domstol.dk . Det er borgerne den er lavet til.

Udover du kan bevilges fri proces, som du skal have fra Statsamtet. Kan du via din forsikring have retshjælp til at føre retssager for.

Nu oplyser du ikke noget om sags genstandens størrelse (det beløb der føres sag om).

Men i forbindelse med retssager har man forskellige grænser.

Det som kaldes små sags processen er beløb op til 50.000 kr. Det er meningen at dette beløb skal sættes op til 100.000 kr.

Jeg kan ikke huske om det er trådt i kraft eller hvornår det træder i kraft ?

Men det kan også ses inde på www.domstol.dk

I forbindelse med sager hvor man selv bruger advokat, skal man være opmærksom på, at selv om man vinder retssagen over modparten. Kan man godt og sagtens komme til at betale nogen til sin egen advokat.

Det er fordi det er pågældende Ret i småsager der fastsætter omkostninger, og de sker ud fra et takstmæssigt salær.

De er ofte i småsager 2.600 - 3.000 kr. og det beløb er der ikke mange advokater der gider arbejde til.

Derfor vil din egen (hvis du har en) ofte forlange forskud eller oplyse dig om, at du skal betale mere til din egen advokat.

Ligesom hvis modparten har advokat, her vil retten, som regel tilkende det samme (2.600-3.000 kr.) til denne advokat ofte.

Derfor må modparten som regel også op med penge af egen lomme. Og slipper for disse hvis vedkommende ingen advokat selv har på sagen. Men kan hellere ikke få tilkendt omkostninger til sig selv.

Men husk det er den pågældende Ret der fastsætter taksterne. Dem jeg nævner er gennemsnitlige og egne erfaringer.    

Derfor lavede politikerne også små sags processen, fordi det var beregnet ti,l at folk kunne føre deres egne sager uden hjælp af advokat, men nyde godt af pågældende Rets vejlednings pligt.

Disse typer retssager er derfor også billigere og føre. 

Sager med beløb over grænsen for småsag, føres som almindelige retssager, både af en selv og ved hjælp af advokat. Og derfor også omkostningsmæssigt tungene/dyrere.

Her kan du som sagsøger af retten få tilkendt større honorarer til egen advokat. Men også tabe så du skal selv betale alle omkostninger (egne som  modpartens)

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 06:00

Så han skal både erklære sig skyldig og selv kunne betale pengene tilbage, før man får dem?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:20

fireman:
Så han skal både erklære sig skyldig og selv kunne betale pengene tilbage, før man får dem?
Wink

Wink Den forstår jeg ikke ???

Hvis han erklærer sig skyldig og betaler pengene tilbage ? så er der jo ingen grund til at føre sag, herunder søge og få fri proces, som sagsøger.

For at få fri proces skal der netop ikke være betalt tilbage eller noget andet. Hvorfor man får fri proces er netop, som en hjælp til at få kradset nogle penge hjem.

Hvis du vil have fri proces skal du også huske på, at dine egne økonomiske forhold skal opfylde nogle betingelser. Du må simpelthen ikke "tjene for meget om året" og du må "næsten ingen formue selv have".

Alt dette kan du læse om længere oppe i tråden, ved at trykke på de links jeg har tilsendt.

I det hele taget er det altid en god ide og læse tråde helt igennem og forstå disse.

Jeg tror hvis du skal have konkrete svar herinde, skal du være mere præcis med dine spørgsmål.

Fortælle om sagen i anonym form. Så kan vi se hvor meget beløbet er, om det er en virksomhed eller en person m.m.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)