Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan læser jeg et likviditetsbudget

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ved at lave et fiktivt likviditetsbudget, til min virksomhed jeg endnu ikke har startet.

Da jeg snart skal i banken og snakke om lån, tænkte jeg at man må kunne se udfra et likviditetsbudget hvor meget jeg skal låne. 

Først troede jeg at jeg skulle låne alt det jeg havde i mit etableringsbudget, men nogle af disse poster skal jeg måske først betale 2 mdr. efter at jeg fx. har modtaget varerne. Dvs. at jeg har solgt nogle varer inden jeg skal betale nogle af posterne og bør så nok ikke låne så mange penge alligevel som jeg troede.

Så hvordan kan jeg se det ud fra likviditetsbudgettet?

Tak for jeres hjælp.

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gennem tiden gennemgået rigtig mange regnskaber og budgetter og lavet mange. Du har fat i det rigtige for likviditeten er altafgørende. Det er ikke kun fald i aktivitet der kan give likviditets problemer. Agressiv vækst kan det samme. Banken interesserer sig for én ting: Din evne til at betale tilbage igen. Du skal opstille et månedligt casflow budget: hvornår kommer penge ind for det du har solgt og hvornår betaler du dine udgifter. Hvad er din kredit tid til kunder og hvad er din kredit tid hos leverandører. Du har også engangsinesteringer ved opstart du skal have med i det månedlige betalingsbudget. Et godt råd: lad være med at være for optimistisk i dit budget. Opstil et worst case scenario. Bankerne ser mange budgetter og mange der ikke klarer den. F.eks. Fint med 2 måneders kredit på køb af varer, men hvad nu hvis kun 10% er solgt efter 2 måneder? Eller 5%? Opstarten er den største udfordring. Jeg ved ikke hvilken aktivitet du vil starte og i hvilken branche, hvad investeringen er og hvad du evt kan stille som sikkerhed samt din erfaring på området. Det er dog afgørende for håndteringen af likviditetsbudgettet. Held og lykke :-)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)