Hejsa, Jeg har står i en lidt spøjs situation, som jeg gerne vil hører jeres mening om, da jeg ikke helt ved, hvorledes jeg skal forholde mig. Den 23. marts 2012 afsluttede jeg et webshop løsning(PrestaShop) til min kunde og bad ham vende tilbage med kommentar og feedback, så vi kunne ret websløsnng til og få den fuldt implementeret. Jeg hørte ikke noget fra min kunde og efter 2 uger, så sender jeg ham en mail for at høre om at har kigget webløsningen igennem og om han har nogen kommentar. Desuden sender jeg en faktura for den del af projektet. Efter 3 dage svarer han tilbage, at han ikke har fået kigget på webløsningen endnu, men vil vender tilabge i løbet af 14 dage og han betaler fakturaen for den sidste del af projektet. De 14 dage går og jeg hører ikke noget fra kunden. Da vi nu er i starten af maj lidt mere end en måned efter aflevering af webløsningen beslutter jeg at sende en mail til kunde igen og beder og kommentar og feedback på webløsningen, således at projektet kan blive afsluttet og at jeg gerne vil have et svar inden 14 dage. Igen går de 14 dage og jeg hører ikke noget fra kunden og jeg beslutter ikke at gøre mere. I starten af december 2012 skriver kunden så lige pludselig og beder mig om at foretage en redirect fra den offentlige testserver, hvor webløsningen ligger til hans eksisterende webshop, da en del af hans kunder er begyndt at bruge den webløsningen, som jeg har udviklet, men som stadig er på hans offentlige testserver. Der udover skriver han, at han beklager at han ikke har vendt tilbage med kommentar og feedback, men alt jeg vil modtage dette i starten af januar. Jeg svarer tilbage til kunden, at jeg undrer mig over at han først lader hører fra sig efter knap 9 måneder og at jeg har sat redirect op. (Dette gjorde, da det kun tog et par minutter) Jeg modtager ikke nogen feedback fra kunden i starten af januar og jeg foretager mig ikke yderligere. Nu har jeg så i dag modtaget en ny besked fra kunden om, at han vender tilbage med feedback efter påsken. Altså i starten af april og mere end et år efter, at jeg har afleveret webløsningen til ham og rykket for feedback gentagne gange. Ud fra den seneste besked er det tydelig, at tolke at kunden forventer, at selvom der er gået mere end et år nu, så foretager jeg de tingen som han måtte have vedr. webløsningen uden beregning. Men jeg ved jo godt, at efter et år er PrestaShop kommet i en nyere version, som måske betyder større modul ændringer og designmæssige ændringer. Jeg er lidt i tvivl, vhad jeg skal stille op. Skal jeg rette de ting, som kunden måtte have uden beregning her efter et år eller skal jeg gøre det klart for kunden, at jeg gerne vil foretage de ændringer, som han måtte have, men da der er gået mere end et år bliver det faktureret? Håber at I vil komme med jeres syn på sagen, da jeg som sagt er tvivl om hvad jeg skal gøre. Mvh. WebJens |
Jeg mener du 100% skal kræve betaling for alt hvad du laver for ham - Han har haft rig lejlighed for at komme med feedback og ændringer - Så alle nye ting som komme, bør være en ny sag og skal betales derefter
Du kan selvfølgelig vælge at give ham noget rabat for at være en loyal kunde, hvis du har lyst :)