Skal man stadig afdrage gæld, fx SU-gæld pga. SU-lån, når man er på kontanthjælp? |
ja selvfølgelig.
hvis man ikke har andet end kontanthjælp og ellers normale udeboende udgifter så tror jeg de sætter det i bero men jeg er ikke sikker på det. Du skal som jeg husker det - efter din husleje (som givet ikke må være at bo i Strandvejsvilla) ha noget med 5.480 kr til rådighed til alt andet end husleje - per måned. Det er vel muligt, at hvis der så er plads i kontanthjælpen til SU tilbagebetaling, så må de kræve det - men din sagsbehandler i kommunen der bevilger kontanthjælp vil kunne fortælle dig hvordan det forholder sig med det forhold Du har jo heller ikke glæde af bare at skubbe bankgæld og su gæld osv foran dig, på et tidspunkt når du er i arbejde og tjener normalt, vil det jo bare betyder, at du stadigt skal leve meget billigt. Vejen ud af gæld hedder arbejde - spare og betale tilbage, for gælden vil aldrig fordampe op i luften eller blive glemt (du har givet ikke som beskrevet i andre spørgsmål fra dig herinde - en gæld der vil betyder man kan se på sanering) vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Men man kan jo goså få eftergivet (slettet) sin gæld, som det er beskrevet på: https://www.borger.dk/Sider/Problemer-med-tilbagebetaling.aspx |
Det er 100 % sikker at du som standard skal betale af på din gæld uanset om du er på kontanthjælp eller ej. Så er der mulighed for at DU kan kontakte dine kreditorer og få din afbetaling i bero, men som standard skal du betale af, kontant hjælp eller ej. |
Helt enig - det vil hans kontakt person i kommunen forhåbentlig også sige - men helt enig - man må jo selv kontakte alle de steder man har gæld, men hvis ikke der i kontanthjælpens loft er plads til mere end xx kr eller 0, så vil de ikke kunne inddrive det, med alt jeg ved - men vist skal man da selv aktivt ha fat i alle kreditorer vh |
jamen jo ikke hvis man er på kontanthjælp - der skal utroligt meget til at få den eftergivet - Du kan jo se fra dit eget link (og i lyset af en del af dine tidligere tråde om SU og SU lån ved du vel, at man ikke kan få kontanthjælp OG SU samtidigt - her er fra dit link Du kan som hovedregel ikke få eftergivelse, hvis
|
Men der står jo som hovedregel. Det betyder, at det godt i nogle tilfælde kan lade sig gøre. Okay. Jeg får ca. 8.500 kr. om måneden udbetalt i kontanthjælp. Husleje, el, vand og varme udgør 4.600 kr. om måneden. Huslejen alene 3.900 kr. om måneden. Og du siger, at man skal have 5.500 kr. tilbage til alle andre udgifter. Jeg har 4.600 kr. Kan de så ikke røre mig med min studiegæld og kræve afdrag? |