Hej Amino, Jeg har lige et spørgsmål. Min kæreste er i den situation at hendes chef (hun er landbrugsmedarbejder) har købt en naboejendom. Dette er sket grundet de tilhørende marker og stalde, men selve boligen er for hans vedkommende i overskud. I forbindelse med at vi har ønsket mere plads, har han forelagt min kæreste at vi kunne leje huset, hvilket vi faktisk er ret interesseret i. Det er tilpas stort og nyrenoveret, samtidigt med at hun vil få væsenligt kortere til arbejdet. (Obviously Jeg kom i den forbindelse til at tænke på hvorvidt det er muligt for hende at betale den slags over bruttolønnen, samt eventuelle regler der hører til. Man hører så tit om folk der betaler telefoner, EDB-udstyr mm. over lønnen, så hvorfor ikke sin husleje? Jeg har svært ved at finde noget konkret tekst omkring medarbejderbolig, og kommer helt i tvivl om dette begreb overhovedet findes. Jeg kan finde lidt om fri bolig, men det er bestemt ikke planen at han skal stille det frit til rådighed. Er der nogle muligheder her? Det skal understreges at vi absolut ikke er ude på nogen form for "kreativ bogføring". Det er udelukkende en forespørgsel fra en uvidende omkring mulighederne, når man køber ydelse af samme person som aflønner én til at starte med. På forhånd tak, Brian |
Jeg mener bestemt ikke bolig kan være i bruttolønsordning men f.eks fri bolig beskattes efter markedspris - i visse fald med et nedslag, og for at undgå beskatning går jeg ud fra, at lejen skal sættes tilsvarende. I kan læse lidt om det her i DETTE LINK fra kærestens erhverv
VH