Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - Kan det virkelig passe?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mai.

Hvis du ikke har lavet en helt klar aftale/kontrakt med udvikler - så er det som udgangspunkt ham der ejer kildekoder.

også selv om han er betalt af dig - selve programmeringen i sig selv er på ligefod med "kunst" hvor kunstneren ejer det(eksempelvis ejer en fotograf også rettigheder over billeder selv om han er betalt af dig til det- her laver man altid aftale om publisering retten)  - men har du en speciel funktion i dit program som du har udviklet og som han programmeret ud fra- så har du retten til den del, og den del må han ikke kopiere! 

Sørg altid fremover at få den eksakte  kildekode ret på skrift hvis du betaler andre for at udføre betalt arbejde det for dig

Atb/bo

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke tale om betalt arbejde men en samarbejdspartners arbejde :-) 
Tak for din uddybning 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

på den måde vil du  står "lidt" dårligere- for så kan du ikke engang lægge en betaling til grund for din påstand om ejerskab - desværre :-(

held og lykke - og brug det som lærepenge til at vide det til næste gang

/B

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, at det er en "samarbejdspartner", der har lavet koden.

Hvis han har været ansat hos dig til at lave den type arbejde, vil koden som udgangspunkt tilhøre dig.
Ellers tilhører kode den, der skriver den, og du har så betalt for retten til at bruge hans kode.

Hvis du har betalt ekstra for ekslusiv brugsret til koden, må han ikke sælge den igen - ellers må han gerne.

Det samme gælder for tekster og billeder.

Venlig hilsen

Hans 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Hvis han har været ansat hos dig til at lave den type arbejde, vil koden som udgangspunkt tilhøre dig.

Det er jeg altså ikke sikker på er rigtigt, det er ihvertfald typisk noget man skriver i funktionærkontrakter.

Men lige i den her aktuelle sag er der intet at rafle om, manden har arbejdet gratis for trådstarter og udviklet noget software fra bunden. Det er selvfølgelig programmørens ejendom, og jeg kan på ingen måde se det "moralsk forkerte" i det.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mai Smidt:

Der er ikke tale om betalt arbejde men en samarbejdspartners arbejde :-) 
Tak for din uddybning 

Hej Mai.

Jeg tror, at et springende punkt kan være samarbejdets natur.

Er det en selvstændig virksomhed du har samarbejdet med eller en privatperson der har været (løsere) ansat og lønnet direkte af dig i en periode?

Jeg tror, at du bliver nødt til at specificere meget mere præcist hvad der ligger dette at i var samarbejdspartnere hvis du skal få mere brugbare svar.

For det kan trække begge veje som jeg ser det:

1. Var personen ansat og direkte lønnet af dig til et specifikt job, så er koden din.

2. Var der tale om en virksomhed du samarbejdede med, så tilhører koden virksomheden og du har brugsretten.
Kun hvis det specifikt har været aftalt kan du hindre virksomheden i at anvende dele af koden til udvikling i andre projekter.

Hvis du har dokumentation på at du har specificeret arbejdet der skulle udføres, vil jeg vurdere, at du også er rettighedshaver (ophavsret) og så er det en domstolsafgørelse. De vil måske dømme, at begge parter har lov til at gå videre med det, de nu engang har adgang til i dag.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo kunstneren selv der har skrevet sangen? Altså lavet koden. Så hvis det ellers ikke er noget kode, som ingen andre kan lave mindst ligeså godt, så har det vel bare gjort arbejdet lettere i forhold til indkomst for arbejdet for den anden virksomhed.

Når jeg programmerer en stump kode til et projekt, så har jeg ophavsret på det. Om jeg så bruger det på alverdens hjemmesider bagefter, så har jeg jo stadig ophavsretten på det.

Hvis jeres kontrakt siger at alt hvad der laves i kode til virksomheden er ejet af virksomheden, så er det virksomheden der har ophavsretten.

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mai

Ret kedelig situation du sidder i men;

Er softwaren han har taget med sig ret process specifik ift til din virksomhed, eller den meget generel?

Hvem har fået ideen til formålet med softwaren, og tilrettet det overordnede funktioner? (her snakker jeg ikke om koden)

Hvordan var jeres partnerskab strikket sammen ?

Men jeg er ret sikker på at du kan ligge et forbud på programmøren, den skal bare skæres rigtig.

vh

Brian

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Hans Stokholm Kjer:

Hvis han har været ansat hos dig til at lave den type arbejde, vil koden som udgangspunkt tilhøre dig.

Det er jeg altså ikke sikker på er rigtigt, det er ihvertfald typisk noget man skriver i funktionærkontrakter.

Selvfølgelig skal det stå i kontrakten.

Hans 

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om 50% ejerskab af virksomheden til vedkommende og 50% ejerskab af virksomheden til mig.

I forhold til det moralske er det meget fjernt fra mit verdensbillede at kopirer % og så kører videre med et andet projekt. Ikke sagt at alt skal laves om fra bunden af.. Men det hele? I dont get it :-) 

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)