I 2012 rejste jeg fra Aalborg til Silkeborg for at arbejde fuldtid 6dage og bo midlertidig hos nogle venner i Gl. Ry - 20km fra arbejdsstedet. Kan jeg ud over den skattefri kost- og logigodtgørelse(455kr+195kr/døgn) også gøre brug af Statens takster for kørselsfradrag. Det vil sige, først fra Aalborg til Gl. Ry(145km) og i løbet af ugen fra Gl. Ry til Silkeborg(dagligt 40km), og så endeligt(145km) tilbage til Aalborg? (2,10kr > 24km). Arbejdet var ikke som lønmodtager, men B-indkomst, på regning, men uden moms. Selvom jeg kørte i bil, var det lånebil og ikke leje eller egen bil.
Du kan ikke få kørselsgodtgørelse hvis du ingen udgifter har "lånt bil", For at få kørselsgodtgørelse skal du betale leje af bil benzin mv.
Ta kørselsgodtgørelse på det hele det er jo ikke dit nomale arbejde.
lidt underlig modsigende synes jeg - Hvis man selv vil tage noget man ikke må kan man jo altid gøre det - men som anbefaling ved jeg ikke rigtig med - kørselsgodtgørelse som stadard hvis man har lejet bil?
Råder du til kørselsgodtgørelse eller befordringfradrag/godtgørelse som det trådstarter skal tage for det helt så??
Befordringsgodtgørelse 2013: Befordring mellem hjem og arbejde (over 24 km. og op til 120 km. frem og tilbage): 2,13 kr. pr. km. (2,10 i 2012) Befordring mellem hjem og arbejde (over 120 km.): 1,07 kr. pr. km. (1,05 i 2012) Dette beløb er et fradrag i den personlige indkomst og opgøres på selvangivelsen. Kørselsgodtgørelse: Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil): 3,82 kr. pr. km. for de første 20.000 km. (3,80 i 2012) Skattefri kørselsgodtgørelse ud over 20.000 km: 2,13 kr. pr. km. (2,10 i 2012)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis han havde lejet en bil hos et udlejningsfirma ville han kunne få kørselsgodtgørelse, men hvis han kunne dokumentere nogle rimelige udgifter mente jeg han kunne tage tage kørselfradrag på det hele.
Hvis han havde lejet en bil hos et udlejningsfirma ville han kunne få kørselsgodtgørelse, men hvis han kunne dokumentere nogle rimelige udgifter mente jeg
OK - så selv om han ikke kan dokumentere en udgift (og den der lånte/lejede ikke en udgift - og lejet ville være en udgift efter regning) så er det din anbefaling og den er jo i og for sig god nok, bare trådstater er med på at skat ikke vil være enige - når manden ikke har bil
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jo men han jo hverken leasede eller lejede - han havde ikke udgift (som beskrevet i alle fald) for så var der jo en der også havde en indtægt på leasing eller leje - nå lad den bare ligge - han kan jo gøre helt som han vil, bare han ikke tror skat køber statens takster for en bil/transport han ingen udgift har ved - mere principielt - det kan sagtens være den slipper igennem - men det er bare en anden sag
vh
Trådstarter kan ud fra de givne oplysning ikke modtage eller fradrage skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster med den høje sats, idet der kræves, at kørselen foregår i egen privat bil eller en lejet/leaset bil af skatteyderen.
Der kan derfor kun opnås befordringsfradrag jvf. Cookie's indlæg ovenfor, som i givet fald ikke er et fradrag i personlig indkomst, men derimod i den skattepligtige indkomst som "ligningsmæssigt fradrag"
Tak for dit hurtige indlæg, jeg tror det med kørselgodtgørelse er klart for mig nu. Men mht kost og logigodtgørelse, fejer du det bort pga manglende bilag på udgifter da jeg bor hos venner... Er det ikke snarere et spørgsmål om at dokumentere at daglig kørsel tilbage til Aalborg ikke var muligt, og derfor udløses det faste beløb for kost og logi automatisk, om jeg så reelt bruger det beløb eller ej?
kah:
Hvis du bor gratis hos dinne venner kan du ikke fratrække kost og logi.
Du kan ikke få kørselsgodtgørelse hvis du ingen udgifter har "lånt bil", For at få kørselsgodtgørelse skal du betale leje af bil benzin mv.
Ta kørselsgodtgørelse på det hele det er jo ikke dit nomale arbejde.