Hej Alle Som helt ny deltager på dette fantastiske website, må i bærer over med evt. fejl og mangler i dette, mit første, indlæg Mit navn er Jesper, jeg er 42 år og bor i Aalborg. Jeg vil gerne have hjælp til at gennemskue fordele og ulemper, ved at starte virksomhed i mine børn navne. Min forretningsidé udspringer af mit nuværende job som chef i byggebranchen. Jeg har en idé om at starte en mindre privatejet virksomhed, som skal tilbyde kalkulation af byggesager, herunder måske også projekteringsydelser. Forretningsidéen er på plads, og jeg er sikker på at jeg kan skabe en lille niche forretning - som køres sideløbende med mit nuværende job. Min tvivl omfatter så og sige ikke selve forretningen - og hvordan jeg rent praktisk skal gribe det an, herunder tage kntakt til mulige kundeemner. Min store udfordring er at jeg gerne vil starte et privatejet firma - i mine børns navne. Hvordan gør jeg det?, herunder etablering af CVR nummer, bankkonti m.v. Ved slet ikke hvor jeg skal starte - om jeg er nødsaget til at konsulterer evt. en advokat - ville dog gerne pga. omkostninger, at jeg kunne gøre det hele selv, hvis det på nogen måde er muligt.. Vil virkelig sætte pris på at få lidt hjælp - så vil jeg love at hjælpe den anden vej, på et område hvor jeg har kompetencerne hertil God dag Venlig hilsen |
Dine børn må slet ikke eje firma før de er 18. De kan, når de nærmer sig 18, få dispensation i statsamtet men ikke i en situation hvor det er dig der skal drive selskabet og det er rent skattemæssigt de - og du - kan hente en fordel, så den er dødfødt. (banken ville da heller ikke give dem erhvervskonti som 10 årige i øvrigt og kunderne ville da kunne checke et personligt CVR)
Du kan evt starte et ApS og måske lade børnene eje anparter - men du vil ikke kunne lade dem modtage løn fra det og det vil bestemt ikke være noget jeg ville anbefale uden en god advokat ind over - risikoen for aktionærlån og snyd med penge til mindreårigt fra dit arbejde er så totalt oplagte, at jeg ville nedlægge hele ideen
vh