Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skyldners rettigheder i fogedretten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 03:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en bekendt som har tabt en retsag om et mellemstort beløb, han er iværksætter og ejer et anpartsselskab, en bil osv. Men ikke noget hus el. lign.

Det er ikke muligt at trylle pengene frem inden den frist retten har sat, så jeg går ud fra at sagen ender i fogden retten, er det ikke korrekt?

Hvordan står skyldner i fogdedretten?

Hvis fogden tager hans selskab fra han mister han sin indtægt og kan dermed ikke betale noget, men selskabet i sig selv vil ikke kunne likvideres til noget i nærheden af det skyldte beløb. Jeg er lidt i syv sind om hvad jeg skal foreslå og tænkte jeg ville høre om der er nogle gode strategier at begive sig afsted med i fogedretten?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 04:05

Evt. henvisning til en advokat med speciale i den her slags sager ville også være rart :-)

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:12

Han skal gå efter en aftale om en afdragsordning i fogedretten, det bør kunne lade sig gøre. 

Hans modpart har selvfølgeligt truslen om at anvende konkursvåbenet, men hvis aktiverne, som vil kunne realiseres ved en konkurs udgør langt under fordringen, så er det de færreste, som reelt vil gøre brug af dette. En konkurs er dyr i omkostninger til advokater og aktivers realiserings pris i konkurssager er langt under markedspriser, så der skal være store og realiserbare aktiver, hvis der skal være mening med en konkurs fra fordringshavers side.

Du nævner ikke om det er ham personligt eller anpartsselskabet der har modtaget dommen, der kan være nogle muligheder for "konefinter", hvis han vil det.

Håber i finder den bedste løsning.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@ Mikkel,

Hvorfor ikke være proaktiv og se om ikke der kan indgås en afdragsordning direkte inden den manglende betaling ender i fogedretten. Fogedretten er jo kun et fordyrende led.

Han vil næppe miste sit ApS. Værdien er jo som oftest tæt forbundet med iværksætteren selv. Måske højst et udlæg i anparter og bil (og evt. andet af værdi som du ikke har nævnt).

"Konefinter" - tja det er netop sådan noget der inviterer til st spille konkurskortet for at kunne gøre brug af reglerne om omgåelse.

Få kontaktet modparten og lav en aftale om en afdragsordning inden sagen ender i fogedretten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

100% enig med Henrik - drop alt om konefinter eller madrasser til pengene og vær proaktiv. Fat i den som din ven skylder pengene, gerne sammen med en advokat eller revisor som både vil kunne tale det rigtige sprog at vise at der er regnet seriøst på det. Kom op med en plan for afdrag som er realistisk - gerne netop bakket op af revisor. Regn med at kun få den igennem hvis der vises ærlig vilje til at afdrage og levestandarden sat ned derefter. Det er også vigtigt åbent at kunne vise økonomien i selskabet (og bilen) så der ikke ligger en falsk tro hos fordringshaver om, at der er mange penge at hente der.

Kan man det, har fordringshaver jo ikke meget at vinde ved en omkostningsfyldt konkurs- og man tager gassen af vreden over de mistede penge, ved at vise at man er med på, at de skal betales, bare behøver vinde tid. Man tvinges nok til en bindende overenskomst .- og helt enig - kontakt inden sagen er i fogedretten

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)