Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Middag som betaling...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.
Jeg har et rimelig godt betalt job i næste uge. Det drejer sig om, at jeg skal producere en virksomhedsvideo for et firma. I den forbindelse skal jeg leje noget udstyr. Dem som jeg skal leje udstyret af foreslog, at en middag ude i byen ville være en fair betaling. Det drejer sig kun om udlejningsselskabets ejer og undertegnede.

Hvad er reglerne for dette?
Kan det bogføres som en almindelig udgift for virksomheden, og hvad med momsen - er det bare 25% moms?

På forhånd tak for svarene!

Mvh
Kristian Vestergaard 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41

Som udgangspunkt er det ikke lovligt - modtageren af middagen får den jo istedet for normal betaling med moms og skat - så det korte svar er, at den går ikke hvis skat ser det.

Den lidt længere er, at jeg derfor ikke ville bogføre det men tage den selv - jævnfør det er ikke lovligt at betale med en middag i sådan en situation

Den endnu længere er, at det er repræsentation og dermed må du kun momsmæssigt fratrække 1/4 af momsen og skattemæssigt kun 25% af udgiften, og dermed ser du også at forskellen mellem at du privat bare selv betaler og roder den ulovligt ind i firmaet ikke er stor + det er noget du skal forstå at bogføre korrekt og skal lave korrektion for til skat når du laver årsregnskab.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:36

KristianVJensen:

Dem som jeg skal leje udstyret af foreslog, at en middag ude i byen ville være en fair betaling. Det drejer sig kun om udlejningsselskabets ejer og undertegnede.

Hvad er reglerne for dette?

Du skal have ejeren af udstyret til at skrive en faktura på det beløb, som I påtænker at spise for. Han er jo beskattet af den indtægt, som han får ved udlejning af udstyret.

Du kan herefter fradrage hans regning 100% i dit firma, og du skal bogføre den som en gæld i balancen.

Den regning, som du betaler på restauranten skal du føre som et udlæg, og modpostere udgiften på din gæld i balancen. Selve kvitteringen skal du give til ejeren af udstyret, da han skal bogføre den i sit regnskab som en privat udgift (eller repræsentation, hvis hans moral og argumenter taler for dette).

I kan derfor sagtens gøre som du foreskriver, men ejeren af udstyret slipper ikke for at udskrive en faktura, da der jo er tale om en almindelig udlejning, også selvom betalingen foregår lidt anderledes end med kontanter.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:37

Alternativt, hvis du ikke kan få ejeren af udstyret til at udstede en faktura, så kan du ikke fradrage regningen for middagen i dit firma.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)