NU er jeg gået ind i selvstændigheds-junglen fuldt ud og med alle sejl. Jeg er erfaren med opstart af virksomhed, men bare ikke på det regnskabsmæssige plan, da jeg har samarbejdet med andre (hvor jeg nok skulle have lyttet lidt mere ). Jeg har min første indtægt omkring d. 1. april, men har været cvr-registreret i ca. 6 måneder.
Jeg har indset at hjemmekontor ikke er optimalt til mig, så derfor har jeg fået mig en plads i et kontorfællesskab ude i byen. Jeg ved jeg kan trække det fra, men hvordan fungerer det der fradrag? Sådan helt nede på jorden, og som om i talte til én i 3. klasse Hvordan trækker jeg fra? Hvorhenne? Hvor meget?
Håber i vil hjælpe en komplet uvidende nystartet selvstændig i den store verden af SKAT.. Man vil jo meget gerne ikke lave nybegynderfejl og falde med et brag
Når du er selvstændig skal du "som du jo nok ved" føre regnskab over indtægter og udgifter og en gang i kvatalet få/betale moms.
Når du har lejet dig ind i et kontorfællesskab skal du betale din del af huslejen varme vand mv, disse omkostninger kan være momsbelagt.
Du får fradrag for disse omkostninger ved at trække dem fra dine indtægter, ex moms i regnskabet.
Når året er gået er summen af indtægter minus summen af udgifter din "løn" er indtægterne størst har du et overskud som skrives i rubrik 111, er udgifterne størst har du et underskud som skrives rubrik 112 på den udvidede selvangivelse. "naturligvis fradragsberetige omks.)
Når du afregner moms er salgsmomsen minus købsmoms størst skal du betale moms, du kan som regel læse momsen på fakturarene.
Jeg har min første indtægt omkring d. 1. april, men har været cvr-registreret i ca. 6 måneder.
så har du jo været aktiv en del af 2012 og skal ha ført regnskab og indberettet moms for 2012 i alle fald for 4. kvartal moms men måske også 3. kvartal. Regnskabet skal årsafsluttes korrekt og du skal bruge det til udfyldelse af udvidet selvangivelse
Christina Gye Aagaard:
Sådan helt nede på jorden, og som om i talte til én i 3. klasse Hvordan trækker jeg fra? Hvorhenne? Hvor meget?
Håber i vil hjælpe en komplet uvidende nystartet selvstændig i den store verden af SKAT.. Man vil jo meget gerne ikke lave nybegynderfejl og falde med et brag
KAH har forklaret men jeg vil sige at det er alt for farligt at drive virksomhed uden at knytte en økonomiperson til, hvis man skal ha forklaret ting som en i 3. klasse - Jeg mener det som et venligt men vigtigt råd, for der er masser af muligheder for at du begår fejl i moms og skat - og en økonomiperson kan måske nøjes med en time eller to i kvartalet og kan hentes via www.agera.dk med 3 gratis tilbud - benyt det, ellers kan det her gå galt
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Først et tillykke og lykke til med din virksomhed - det er altid spændende :)
Dernæst vil jeg erklære mig enig med Cookie. Du har måske brug for lidt sparring - om ikke kontinuerligt, så i hvert fald i starten, så du får de basale ting på plads.
Du er velkommen til at kontakte mig, og høre om hvad jeg kan hjælpe dig med.