Jeg har et personligt ejet firma hvor jeg driver ejendomsudvikling. Her vil jeg indkøbe en bil til 300tkr samt senere eftermonteret udstyr for 50tkr. (2 fakturaer, men reelt, og ikke for af fuske skatteværdien ned hvor den IKKE hører hjemme)
Jeg betaler skat af fri bil med 25% af 300tkr. Omvendt afskriver jeg bilen med 25% årligt, hvilket jo (år1 vel at mærke) vel betyder at afskrivning og beskatning af fri bil går lige op? Hvis jeg tilmed kan anvende det nye afskrivningsgrundlag på 115% af anskaffelsessummen på både bilens pris og ekstraudstyrets pris ser det vel fornuftigt ud.
300+50 tkr = 350tkr x 115% = 402,5tkr x 25% afskrivning= fradrag på 100625
Beskatning af 300tkr 25% = 75000 kr
Er der noget jeg har fået galt i halsen her - for det lyder for godt til at være sandt?
PS jeg kører indtægten herfra som b-indkomst, da jeg er ansat som lønslave ved siden af.
Jeg tror denne kan opklare en del http://www.startvaekst.dk/fradrag-for-bil-og-koersel afskrivning af bilen sker i % forhold til erhvervsmæssig anvendelse, men der er langt større eksperter end jeg på området. Blot er det klart nok, at hvis noget synes for godt til det er sandt - så er der noget galt, og det tror jeg absolut gælder her
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg læste det lige igennem. Men det beskriver ikke om man i en personligt ejet virksomhed kan have fri bil og blive beskattet af den, eller om man kun kan have fri bil som man bliver beskattet af i selskabsform.
For betaler jeg skat af fri bil i et selskab, så skal man ikke føre kørebog, men betaler blot skatten. I selskabsform må man også afskrive på bilen efter de gældende regler.
Men jeg synes ikke klart jeg kan se om man må det i et persoligt ejet firma? Men tænker da at det ville være en stor begrænsning? Er der nogen af jer herinde der betaler skat af fri bil i et personligt firma?
NB Det er jo også kun første år den er attraktiv, og specielt fordi der er 115% afskrivning resten af 2013. Fra 2014 er den jo normal igen.
Hvorvidt det kan være en fordel med fri bil eller ej så afhænger det af mange ting. Men kort sagt kan det være en fordel hvis du kører meget privat kørsel i forhold til erhvervsmæssig kørsel og hvis driftsomkostningerne (brændstof, forsikring, vedligehold) er relativ høje i forhold til købsprisen (beskatningsgrundlaget).