Hej Amino'er Jeg har været så uheldig at jeg betalte en faktura 11 dage forsent. Dagen efter at jeg havde betalt regningen modtog jeg en rykker med påkravsgebyr på 270 kr. Opkræveren fastholder sit krav om betaling af gebyret selvom at de kan se at betalingen har krydset rykkeren. Begrundelsen fra deres side er at selvom den har krydset, så har man faktisk ret til opkrævning lige så snart der er forsinkelse. Nogen der kan hjælpe mig. Skal jeg betale???? |
Jeg tror du skal ringe og tale med dem. - Jeg tror nemlig at deres rykkergebyr er for højt ( http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-svar/rykkergebyr ) - Så hvis du lader være med at brokke dig over det, kan de jo passende lade være med at opkræve gebyret.
Men ser vi nu lige bort fra det. Så vil jeg faktisk tro at de har ret til at opkræve det.
Men det stiller mig faktisk med et spørgsmål, der nok ikke vil være relevant i praksis, men rent teknisk. - Hvis nu en regning skulle betales den første. - Regningen bliver først betalt den 11. Altså for sent.
Den 20 opdager kreditor, at regningen er betalt, men er betalt forsent. - Kan kreditor så stadig sende en rykker, med gebyr.
Altså, har kreditor ret til at opkræve et rykkergebyr fordi en betaling er sket forsent, eller fordi en betaling ikke er modtaget? <- Jeg håber det er det sidste!