Hej Vi er et par stykker som går med tanker om at få produceret en app. Det bliver en app som jeg lige kan vurdere det rimlig kompliceret. Jeg har snakket med et par firmaer her hjemme, som for det lavet i udlandet. For mig lader det til at firmaerne sender mine oplysninger vidre til en programmør i udlandet. Jeg tænker om man ikke selv kan kontakte dem derude og får det lavet?. Er der nogen der kender nogen som kan lave apps i Indien eller nogen andet steds? ER der nogen som har gjort sig nogen erfaringer med denne måde at gør det på?? Jeg håber på nogle god svar og vurderinger. Hilsen Thomas |
Hej Thomas,
Der er mange som baserer deres setup på at outsource projekter til samarbejdspartnere i feks. Indien eller Asien generelt. Du mener det sikkert anderledes, men du får det meget nemt til at lyde som, at man "bare" liiige sender opgaven videre og vupti, så har man en færdigudviklet app.
Der er sådan set intet der forhindrer dig i at outsource dit projekt på egen hånd og tage den direkte kontakt med udviklerne - der findes masser af hjemmesider, såsom - Freelancer, Odesk, Elance osv. der nemt kan skaffe dig den kontakt.
Hvis du har nogen tanker om at gøre dette, så vil jeg i første omgang vurdere følgende:
- Har du nogen som helst erfaring med udvikling/programmering?
Dvs. har du nogen som helst forudsætning for, at screene potentielle udviklere?
Det kan være utrolig svært at skelne imellem hvad en udvikler kan eller ikke kan, hvis man ikke selv har bare lidt teknisk indsigt. Det er meget fint, at du rent teknisk ved hvordan din app skal fungere, men det skaber ikke nogen forudsætning for, at kunne gennemskue om den rare inder, blot lukker vand ud af munden for at tjene til sit levebrød eller han rent faktisk ved han taler om.
- Har du nogen projektledelses evner? Forvent at du meget nøjagtigt og præcist skal kunne dokumentere ALT hvad der skal laves i dit projekt i form af kravspecifikation og anden vejledning. Især indere kører bare ud af et spor og hvis der ikke er givet nogle bestemte retningslinjer for hvad en given feature skal kunne eller hvordan den skal kunne administreres, så kan man ofte .. jaa, støde på meget "kreative" løsninger (på den dårlige måde).
Forvent ligeledes at du dagligt skal kunne dedikere dig til, at følge op på deres arbejde og tjekke ALT i (undskyld mit sprog) hoved og røv.
Jeg har selv outsourcet ret så meget og alfa omega for dig/jer vil helt klart være, at bruge en del tid på, at finde den rette og direkte kompetente samarbejdspartner. Man kan man nemt og hurtigt komme til at brænde nallerne, hvis ikke man kan screene sin potentielle samarbejdspartner ordentlig.
Altsammen måske meget logisk, men nevertheless vigtige pointer for hvem som helst der kunne være ny indenfor branchen :)