Kan det virkelig passe, at keywords i <H1>-tagget ikke har den indflydelse på placeringen i søgemaskinerne, som man ellers altid har troet? Jeg faldt ved et tilfælde over en tysk hjemmeside, http://www.suchmaschinentricks.de/aktuelles/news/589.php. Han henviser til en statistisk undersøgelse fra Johannes Beus, som viser stor betydning for <H2> til <H6>, men absolut ingen for <H1>. Da det lyder ret usandsynligt har han lavet et lille forsøg, og overraskelsen var stor da han nåede frem til det samme resultat! Hvad siger eksperterne herinde? Har Google ændet sin taktik, eller er der bare tale om tilfældigheder og fejlberegninger? På den anden side kan det vel heller ikke skade når man fortsætter med at gøre det? |
En interessant undersøgelse, som jeg dog synes lyder urealistisk forstået på den måde, at det ikke giver nogen god HTML-mening ikke at gøre brug af H1. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at Googles algoritme ikke skulle tage højde for samspillet mellem både overskrifter, underoverskrifter osv i deres kamp mod spam og dårligt indhold. Det er netop samspillet som skaber synergien og det gode SEO-resultat.
Hvis man skal tænke på sin målgruppe, vil indholdssider med brug af H1, H2 osv. skabe den rette "indføring" i indholdet som præsenteres, så det mener jeg klart man skal fortsætte med.