Jeg vil gerne købe et domæne, som er ledigt. Problemet er bare, at der findes ca. 3 butikker som hedder dette navn. De sælger det jeg sælger, men de er bare ikke på nettet. Lad os bare sige de eks. hedder "byens gardiner" eller "city tapet". Må jeg så købe det navn og sælge lignende produkter på min side? Det er jo et generelt navn og ikke et "opfundet logo"
Jeg kender ikke reglerne men hvis der er hele tre butikker der har navnet kan jeg da ikke forestille mig at de alle tre skulle kunne påråbe sig navnet. Og som du selv siger er navnet jo generisk så mon ikke den kan gå hvis du undgår at bruge elementer fra deres grafiske profil eller på anden måde "lade som om" at du er en af de tre?
Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring
Så længe det drejer sig om "almindelige" ord, så er der ikke noget i vejen med det (bare det at 3 butikker hedder det samme). Men hvis de har kendenavne må du ikke. Der er jo heller ikke noget i vejen med at kalde sit firma malermester jensen - selv om der sikker er ind til flere der hedder det i forvejen.
F. eks.
jensen-cola.dk = ok - begge 2 er almindelige navne
brugsen-cola.dk = no go - cola er fint nok, men brugsen er ikke.
Så du skal vurdere om navnene er "almindelige" ord.
Hedder dit firma det samme som de tre andre butikker. ? hvorfor ønsker du, at købe et navn, hvor du kan forveksles? ( det var nok ikke fedt at hedde noget der lignede IT -Factory efter Baggers fald?) Vær opm. på, hvis dit firma eller du ikke har relationer til navnet om, hvilke konsekvenser det kan have, hvis de på et senere tidspunkt gør krav på navnet.