Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatbil og virksomheden

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lige gået op for mig at jeg sandsynligvis har brugt min hvidpladebil laaangt mere erhvervsmæssigt end privat i 2012.

Jeg har ikke ført kørebog eller noget som helst - men det kan da være det bliver en nødvendighed. Jeg har selvfølgelig kvitteringer for værksted, forsikring og kan sikkert få et kontoudtog fra benzinkortet, men går ikke ud fra der er noget at gøre når jeg ikke har ført kørebog.

Bilen er en årgang 2005 der er ca. 100.000 værd.

Hvis vi antager at jeg i 2012 har brugt bilen 85% erhvevsmæssigt for min enkeltmandsvirksomhed og 15% privat.. Er der noget som helst jeg kan trække fra når jeg først gør noget ved det nu?

Og hvis ikke. Hvad gør jeg så?

Hvilke ordninger er der jeg kan gøre brug af resten af 2013? Hvad kan jeg trække fra og hvordan?

Hvad er en kørebog og hvad skal der stå i den? Kan man ikke få sådan noget som iPhone app? Hvor besværligt er det?

Min erhvervsmæssige kørsel er typisk korte ture og den private er de lange køreture hvis det har nogen betydning.

Tilmeldt 27. Feb 13
Indlæg ialt: 158
Fra  Rentebasen Skrevet kl. 23:00

spørg på tankstationen de har ofte kørebøger de giver bort som reklame, jeg ved at Q8 har nogle, så næste gang du har tanket så spørg. Og start med at føre den med det samme :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 23:09

Jeg tror nu egentlig det var den mindste del af mit spørgsmål, men tak for tippet :)

Hvis der ikke er en kørebogs-App, så skriver jeg den selv. Et eller andet skal man jo have ud af en GPS i lommen hele tiden.

... og mens jeg skrev fandt jeg: https://itunes.apple.com/dk/app/carlog-dk/id452678161?mt=8 

Så slipper jeg i det mindste for at kode det selv, med mindre der er nødvendige forbedringer :)

Men altså - hvad er reglerne, hvad kan jeg trække fra og er der noget som helst jeg kan håbe på at kunne trække fra for 2012 på nuværende tidspunkt?

Nogen der har et godt link? Mindes mine forældre bare har en mærkat på gulpladebilen hvor der står den må bruges privat. 
Og hvad er det for sindssyge regler om at man skal have virksomhedsnavn og telefonnummer på bilen??? Glæder mig til at se ministerbilerne med virksomhedsnavn og telefonnummer på. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anette Sand har skrevet en god artikel om KØRSELSGODTGØRELSE, som er det, det drejer sig om i dit tilfælde.

http://www.amino.dk/blogs/regnskabbogholderi/archive/2012/11/27/k-248-rselsgodtg-248-relse-takster-for-2013.aspx

Men for 2012 ser jeg ingen udvej for at trække noget fra, da en grundigt ført kørebog er alfa og omega.

Det er kun rene gulpladebiler, som skal have virksomhedsnavn og CVR-nummer på bilen. Hvis man også kører privat i bilen, får man nu en "papegøje-plade", der er både gul og hvid, så man skal ikke længere sætte en mærkat på bilen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 11:52

Tak for linket - Anette Sand har efterhånden været en stor hjælp mange gange. Øv øv øv med 2012, så kan jeg lære det.

Hvad nu hvis jeg gerne vil "sælge bilen" til min enkeltmandsvirksomhed og stadig bruge den privat / skifte til papegøjeplader? (Selvom de er pissegrimme ;) )

Jeg vil jo gerne kunne trække benzin, service og forsikring i bilen fra - delvist i hvert fald. Det kan vel lade sig gøre?

Kan det ikke passe at jeg kan vælge mellem de to? Enten kørselsgodtgørelse eller trække forholdsmæssigt fra?

Uanset - hvordan bogføres kørselsgodtgørelse? Hvordan bogføres den "anden" løsning?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:02

Se nu er vi ude i noget, jeg ikke ved så meget om. Men du kan - så vidt jeg ved - ikke have en bil med hvide plader i firmaet (og trække drift, brændstof osv. fra)

Det kan du i en gulpladebil/bil med papegøjeplader. Det gør vi selv.

Og resten? Ja, vi håber på, at Martin E. Jensen eller Cookie læser med :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 14:28

Krydser kraftigt fingre for "de kloge" læser med :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05

Birte Andersen:
Ja, vi håber på, at Martin E. Jensen eller Cookie læser med :
Det er Martin E Jensen vi venter på her - men med hvide plader er det vist bare statens takster der er i spil - og om det kan betale sig at flage om til gule eller papegøje ud fra forbruget - er en stor beregning der kræver meget konkret viden  men Martin er super skrap på det her

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 17:35

Hold da op hvor jeg elsker amino når det kommer til gratis ekspertviden :)

Som supplement kan jeg fortælle at jeg kører 10 km 2-5 gange om ugen og 3-4 km 1-2 gange om ugen erhversmæssigt. Det er jo ikke alverden, men det hele pynter da på skatteregningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:21

med det kørselsmønser ville jeg bare bruge statens takster og ikke rode mere med det  før kørselsbog - og træk 3,82 per km op til ialt 20.000 som du jo ikke når og 2,13 over det fra for kørsel i privatbilen som udgift - tag det som udgift kørsel f.eks. og modposter gæld til selskabsdeltager (eller lignende) i mellemregning under egenkapitalen i.h.t. til korrekt ført kørselsbog for 2013

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)